برای داشتن نوزاد سالم مراقبت دوران بارداری به تنهایی کافی نمی باشد. گاهی در بعضی از مواقع  شرایط جسمی، روحی و اجتماعی در مادر وجود دارند که اگر قبل از لقاح مورد شناسایی، اصلاح یا حذف قرار نگیرند، باعث اثرات نا مطلوب بر بارداری می‌شوند. متاسفانه بسیاری از مادران قبل از به تاخیر افتادن قاعدگی متوجه بارداری خود می‌شوند یعنی زمانی که جنین شروع به رشد می باشد. پس زمان اصلی برای مراقبت از دست رفته است .

پس  با توجه به اهمیت موضوع، مشاوره قبل از لقاح همراه با بیان عوامل خطر و توصیه‌های عملی لازم برای زنان بایستی انجام شود.

ما با کمک این مقاله امیدواریم به توانیم خدمت شایانی در مورد زندگی بهتر در قبل و بعد دوران بارداری داشت باشیم.

شرکت بزرگ آوام چی با داشتن کادری مجرب پزشکی  تمام نیاز های باردای شما از آزمایش ، تست آزمایش بارداری ، و تغذیه  ، مشاور قبل بارداری

به کمک شما دوستان گرامی اماده است

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09107500969 و 09107500967 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

سن والدین برای داشتن فرزند

زنانی که در سنین بالا باروری باردار می‌شوند باید مورد توجه بشتری شوند. بارداری در نوجوانان با خطر کم خونی، زایمان زودرس همراه است. از سویی بارداری درسن بالا خصوصاً در صورت وجود مشکلات در مادر با افزایش خطر دیابت، افزایش فشارخون، زایمان زودرس و محدودیت رشد جنین همراه است.

افزایش صدمات به جنین و زیادی کروموزومی جنین در مادران سنین بالا به کارگیری آزمایش‌های غربالگری جنین را بسیار  ضروری می کند. البته طبق سال های  اخیر، در صورت سلامت روانی و بدنی مادر، حاملگی در سن بالا بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد با پیامد مطلوب همراه است. در رابطه با سن بالای پدر در هنگام لقاح، اگرچه گزارش‌هایی مبنی بر جهش‌های ژنتیکی و ناهنجاری جنین مطرح شده، ولی میزان آن کم است.

برای اینکه هیچگونه از این اتفاق ها برای شما پیش نیاید با خدمات چکاپ قبل از بارداری که در منزل انجام می شود از وقوع اتفاق های این چنینی پیشگیری کنید .

تغذیه در دوران قبل از بارداری

میزان نیاز به کالری و انرژِی در زنان سنین باروری به طور متوسط 2000 کیلو کالری در روز است. رژیم غذایی سالم شامل پروتئین، کربوهیدرات‌ ها و حداقل چند تا میوه یا سبزیجات در روز می باشد. مواد غذایی حامل چربی زیاد و یا شیرینی زیاد باید در مواقع خاص و خیلی کم صرف شود.

تغذیه خوب یک نیاز اساسی در راه دستیابی به یک بارداری و زایمان موفق است. ذخایر کافی انواع  ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن مادر برای تولد یک نوزاد سالم حیاتی است. کم وزنی مادر قبل از حاملگی ممکن است باعث صدمات و خسارات بارداری از جمله کم‌ وزنی نوزاد و زایمان پیش از موعد شود.

از قسمتی وزن بالای مادر با افزیش اتفاق های مانند فشارخون بالا ، پره اکلامپسی، دیابت حاملگی، زایمان سخت، سزارین، عوارض جراحی و مشکلات جسمی جنین همراه است. بنابراین باید به خانم‌ها توصیه شود قبل از حاملگی حتما ورزش را در دستور کار خود قرار دهند تا  وزن خود را متناسب کنند.

گروه‌های دیگری از زنان هم نیاز به توجه بسیار  ویژه از نظر تغذیه دارند که شامل موارد زیر است:

  • فاصله کم بین هر بارداری:مخصوصاً اگر کمتر از یک سال باشد،
  • خطر زایمان زودرس و یا نوزاد کم وزن بیشترمی‌باشد. دو تا سه سال فاصله به مادر اجازه میدهد
  • تا ذخایر ویتامینی و معدنی خودرا بازسازی کند.
  • گیاهخواران :عدم مصرف گوشت و مواد لبنی حتما باید با مواد غذایی و مکمل‌های حاوی کلسیم، آهن و ویتامین B12  جبران شود.
  • حاملگی در نوجوانان:از آنجا که نوجوانان در سن رشد هستند، نیاز به مصرف رژیم‌های مکمل برای کمک به رشد
  • جسمانی مادر و نیز جنین در حال رشد ضروری می‌باشد.
  • افراد کم در آمد :مطالعات زیادی نشان داده که این مادران غذای کمتری می‌خورند
  • تا برای بقیه اعضای خانواده غذای کافی باقی بماند.
  • بیماری‌های زمینه‌ای مادر:مواردی مانند دیابت، صرع، حساسیت به مواد غذایی، سندرم‌های سوء جذب مثل کرون و
  • کولیت اولسروز باید مدنظر باشند.
  • اختلالات عصبی:بی‌اشتهایی عصبی و یا پرخوری عصبی ممکن است
  • منجر به آریتمی قلبی و مشکلات گوارشی در مادر و نیز کم‌وزنی و یا میکروسفالی نوزاد شود.
  • محل سکونت:زنانی که در مناطق کم آفتاب زندگی می‌کنند باید از مکمل‌های حاوی ویتامین D استفاده کنند.

توصیه‌ها برای خانم های  که قصد باردارشدن دارن:

دریافت روزانه میزان 400 میکروگرم اسید فولیک تا هفته 12

خوردن غذاهایی مثل: سبزیجات، دانه‌ها، غلات غنی شده با فولات، مصرف اسید فولیک از اختلالات عصبی جنین پیشگیری می‌کند.

ویتامین دی: چون در ساخت استخوان‌های جنین و سیردهی لازم است مصرف 10 میکروگرم روزانه توصیه می‌شود.

روغن ماهی غنی از چربی‌های امگا 3 و سایر محصولات است که تاثیر زیادی در رشد سیستم عصبی مرکزی و رشد شبکیه جنین دارد. توصیه می‌شود زنان قبل از لقاح دو قطعه ماهی در هفته (140 گرم پخته ) میل کند.

الکل: درسه ماهه اول می‌تواند با سندرم الکلی جنین همراه باشد و باید ار آن اجتناب ورزید.

سبک زندگی در دوران قبل از بارداری

چگونگی زندگی تاًثیر بسزایی بر سلامت افراد دارد. زن و شوهرهای  که برای بارداری آماده می شوند ممکن است نیاز به مشاوره جهت تغییر سبک زندگی داشته باشند. هدف از مراقبت قبل از لقاح این است که زن و شوهر حداقل 3-4 ماه قبل از اقدام به بارداری با تغییر سبک زندگی، خود را برای یک حاملگی و زایمان  موفق آماده کنند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و فعالیت های روزانه و سبک زندگی بهتر  با ما همراه باشید.

کارشناسان بارداری  هشدار داده‌اند زوج‌هایی که قصد فرزندآوری دارند، باید دست‌کم 2سال پیش از تلاش برای بچه‌دارشدن، سبک زندگی خود را اصلاح کنند. زنان و مردان قبل  از اقدام برای بارداری بایداول سبک زندگی خود را اصلاح کرده و به وزنی مناسب و سالم دست‌ یابند.

زن و شوهر ها باید از مصرف الکل جدا خودداری کرده و از مولتی ‌‌ویتامین‌ و ویتامین های مورد نیاز  مخصوص بارداری استفاده کنند. برای بسیاری از زن و شوهر ها یک سال زمان می‌برد تا به شکلی درست و معقول وزن کم کنند.یا با یک رژیم غذایی سالم و حاوی مواد مغذی و معدنی  که

برای تقویت باروری مناسب است، خود را همسو کنند. همچنین چندین‌ماه زمان می‌برد تا این تغییرات بر تخمک‌های زنان اثر گذاشته و در مردان نیز حدود 3ماه برای تأثیر گذاشتن این تغییرات بر اسپرم‌ها زمان نیاز است. متخصصان با تأکید بر اهمیت تأثیر تغذیه بر بارداری اعلام کرده‌اند که اگر چه به‌طور استاندارد مصرف فولیک ‌اسید و پیروی از سبک زندگی سالم 3ماه پیش از بارداری توصیه می‌شود

اما این مدت زمان کوتاه به افراد فرصت کافی برای تغییرات لازم را نمی‌دهد. موارد اساسی مانند بررسی و تجزیه و تحلیل ویتامین‌دی در زوج‌ها نیز می‌تواند تفاوت بزرگی در باروری آنها ایجاد کند.

مطالعات نشان می‌دهد حداکثر یک مرد از هر ۱۰ مرد می‌تواند با ایجاد تغییر در شیوه زندگی خود مانند ورزش کردن 3 بار در هفته و نیز خوردن آجیل و سبزیجات برگ‌دار باروری خود را بهبود بخشد. برای زنان مشاهدات جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین‌دی که در ماهی‌های روغنی، گوشت قرمز و برخی از غلات غنی شده در هر وعده غذای  وجود دارد، با اجازه دادن به لقاح برای چسبیدن به قسمت  رحم می‌تواند به بارداری آنها کمک کند.

همچنین زنان پیش از بارداری باید در میزان مصرف ید که در محصولات لبنی و ماهی وجود دارد، نیز تجدید ‌نظر کنند ؛ چرا که سطوح پایین آن در زنان می‌تواند بارداری را به تأخیر بیندازد و بر رشد کودک تأثیر منفی بگذارد. دریافت امگا ۳ اضافی از طریق مصرف مکمل‌ها یا غذاهایی مانند ماهی‌های روغنی و مواد غنی از پروتئین نیز برای زوج‌هایی

که قصد فرزندآوری دارند می‌تواند مفید باشد، زیرا افراد اغلب امگا ۳ کافی را از طریق رژیم غذایی معمول خود دریافت نمی‌کنند. متخصصان به‌طور کلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای و غذاهای خانگی را برای افرادی که قصد بارداری دارند، توصیه می‌کنند.

این نکته را نیز باید درنظر داشت که اغلب زنانی که قصد بارداری دارند، از سطوح پایین آهن و روی برخوردارند. متخصصان تأکید دارند که وزن و رژیم غذایی مادر در طول دوره بارداری و بلافاصله قبل از آن تأثیر چشمگیری بر سلامت آینده کودک دارد.

موارد زیر باید مورد توجه واقع شوند:

  • شاخص وزنی بدنی:وزن بیش از حد ممکن است موجب کاهش باروری در زوجین شود و در صورت حاملگی با پیامدهای ناگواری همراه شود. بنابراین خصوصاً در زنان توصیه به کاهش وزن قبل از اقدام به بارداری ضروری خواهد بود.
  • تاًثیرات عوامل محیطی رایج:برخی مشاغل ممکن است میزان باروری را در زن و مرد کاهش دهند
  • مانند تماس با حرارت بالا، اشعه x، حشره کش‌ها و برخی حلال‌های شیمیایی.
  • همچنین تماس زیاد با جیوه یا سرب در بارداری می‌تواند باعث مشکلات تکاملی در سیستم عصبی مرکزی شود.
  • در رابطه با میدان‌های الکترومغناطیسی و مایکروویو تا کنون خطری مشاهده نشده است.
  • مصرف سیگارو مواد مخدر:زنانی که سیگار می‌کشند نسبت به افراد غیر سیگاری 40 درصد شانس کمتری برای بچه دار شدن دارند.
  • در مردان سیگاری هم به علت کاهش تحرک و آسیب دیدن  مورفولوژی اسپرم‌ها احتمال نا باروری افزایش می‌یابد.
  • مصرف سیگار و مواد مخدر در بارداری خطر کم وزنی نوزاد، زایمان زودرس، جفت سر راهی و عوارض را افزایش می‌دهد.
  • احتمال ناهنجاری جنین با مصرف سیگار در مردان و زنان نیز مطرح شده است.
  • در طی حاملگی هم باید توصیه شود در اولین فرصت ممکن مصرف سیگار قطع شود.
  • مصرف الکل:عوارض الکل ارتباط مستقیم با میزان مصرف آن دارد. کسانی که بیش از حد از الکل در روز می‌نوشند
  • نسبت به کسانی که کمتر می نوشند خطر سقط بیشتری دارند.
  • مصرف زیاد الکل در بارداری منجر به سندرم الکلیسم جنینی می‌شود که با محدودیت رشد،
  • اختلالات تکاملی عصبی و ناهنجای‌های فیزیکی خصوصاً در صورت همراه است.
  • بنابراین باید به قطع مصرف آن قبل از بارداری توصیه اکید شود.
  • خشونت‌های خانگی:این خشونت‌ها سبب عوارض حاملگی شامل افزایش فشارخون،
  • خونریزی واژینال، سقط، زایمان زودرس و نوزاد کم وزن می‌شود. مشاوره قبل از حاملگی جهت شناسایی و
  • حتی مداخله جهت پیشگیری از این خشونت‌ها و عوارض حاصله در بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد.

برگرده شد از منبع سایت pubmed

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]