آزمایش CBC

آزمایش CBC به آزمایش شمارش سلول های خون گفته می شود که در آن پارامترهای مختلفی از خون مورد بررسی قرار گرفته می شود. هدف از انجام این آزمایش، بررسی وضعیت سلامت عمومی بدن فرد می باشد و توصیه می شود حداقل سالی یک بار این آزمایش را انجام دهید تا به طور کامل از وضعیت سلامت جسمانی خود آگاه باشید. این آزمایش برای افرادی که سن زیادی دارند توصیه می شود و می تواند از بروز انواع بیماری ها جلوگیری کند.

آزمایش CBC یک آزمایش ساده می باشد که فقط با گرفتن یک نمونه خون انجام می شود و مواردی مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها و … مورد آزمایش قرار می گیرند. تمامی بیماری ها و سرطان ها به یک بار در بدن ظاهر نمی شوند و گاهی اوقات ممکن است یک نفر یک بیماری داشته باشد ولی تا سال ها از آن بی خبر باشد و پس از مدت زیادی به یک بار بیماری شدت می گیرد. این روزها انجام چند آزمایش مختلف می توان از انواع بیماری ها و سرطان ها جلوگیری کرد و حتی اگر بیماری در اولین مرحله باشد می توان با روش های درمانی از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

آزمایش CBC در منزل

در گذشته این آزمایش در آزمایشگاه ها انجام می گرفت ولی حالا می توان بدون مراجعه حضوری، این آزمایش را خیلی راحت تر در منزل انجام داد. شرکت آوام چی با داشتن کادری مجرب این آزمایش را در بهترین شرایط و در منزل شخص انجام می دهد و این کار در سریع ترین زمان و مناسب ترین هزینه انجام می شود. همچنین متقاضیان جهت اطلاع از نتیجه آزمایش خود می توانند به صورت آنلاین اقدام نمایند و دیگر برای گرفتن نتیجه آزمایش، حضوری فیزیکی لازم نمی باشد.

برای درخواست آزمایش CBC در منزل متقاضیان می توانند به اپلیکیشن آوام چی مراجعه نمایند و درخواست خود را از طریق این سامانه ثبت کنند. شما می توانید روز و ساعت مراجعه را تعیین کنید و کارشناسان ما تمامی کارهای لازم را برای انجام این آزمایش انجام می دهند. از مزیت های انجام این آزمایش در منزل می توان به محیط تمیز و ساکت منزل و همچنین صرفه جویی در زمان و هزینه ها اشاره کرد و بدون معطلی و انتظار این آزمایش در منزل شما انجام می شود.

آزمایش 3 ماه قند خون

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش CBC

  • گلبول های قرمز

گلبول قرمز اصلی ترین پارامتر در خون محسوب می شود و شمارش گلبول های قرمز در این آزمایش انجام می شود. گلبول های قرمز مسئول رساندن اکسیژن به دیگر سلول های بدن می باشد و اگر اکسیژن خون فردی کاهش پیدا کند، ممکن است فرد در تنفس به مشکل برخورد کند و گلبول های قرمز نقش ویژه ای در سلامت فرد دارد. عواملی مانند کمبود آهن، سوء تغذیه، برخی مشکلات ژنتیکی مانند گلبول های قرمز داسی شکل، انواع خون ریزی ها، بیماری های خاص، مشکلات مغز استخوان و … باعث کمبود گلبول های قرمز خون می شود.

  • گلبول های سفید

گلبول های سفید همانند گلبول های قرمز از اصلی ترین سلول های بدن می باشد و سیستم ایمنی بدن انسان به گلبول های سفید وابسته می باشد. هر گونه کمبود یا افزایش گلبول های سفید در بدن نشانگر یک مشکل می باشد و این مشکل سیستم ایمنی بدن را درگیر خود کرده است. عواملی مانند بارداری، سن، جنسیت، مصرف دارو و شیمی درمانی در مقدار گلبول های سفید تاثیرگذار می باشد.

  • پلاکت های خون

پلاکت ها وظیقه انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی را دارند و کاهش یا افزایش آن ها در خون، باعث بروز مشکلاتی می شود. افزایش پلاکت ها می تواند باعث ایجاد لخته در خون شود و کاهش آن ها مشکلاتی در انعقاد خون ایجاد می کند.

  • هموگلوبین

هموگلوبین وظیفه انتقال اکسیژن را در خون بر عهده دارد و هموگلوبین مهمترین فاکتور برای شناسایی کم خونی فقر آهن به شمار می رود. میزان هموگلوبین در خانم ها و آقایان متفاوت می باشد با انجام آزمایش میزان نرمال آن را می توان تشخیص داد.

  • هماتوکریت

هماتوکریت یکی از فاکتورهای مهم برای تشخیص کم خونی در فرد محسوب می شود و هماتوکریت میزان درصد گلبول های قرمز خون به حجم کل خون را نشان می دهد. هماتوکریت شاخص بسیار مهم و قوی برای بررسی وضعیت کم خوبی می باشد و کم یا زیاد بودن آن فقط با انجام آزمایش مشخص می شود.

  • متوسط حجم گلبول های قرمز

این پارامتر متوسط فاضیی که هر گلبول قرمز اشغال می کند را نشان می دهد و مقادیر غیر طبیعی متوسط حجم گلبول های قرکز نشانگر کم خونی و یا سندرم خستگی مزمن می باشد. در نوعی از کم خونی که به دلیل کمبود اسید فولیک ایجاد می شود، حجم گلبول های قرمز بیشتر می شود و در کم خونی فقط آهن با کوچک تر شدن گلبول های قرمز، حجم آن ها کاهش پیدا می کند.

پارامترهای زیر هم در آزمایش CBC اندازه گیری می شود:

  • متوسط هموگلوبین گلبول های قرمز
  • اندازه گیری عرض گلبول های قرمز
  • گلبول های قرمز هسته دار

نحوه انجام آزمایش CBC

  • ابتدا ناحیه مورد نظر پوست را با یک پد الکلی ضد عفونی می کنند.
  • از شریانبند برای متورم شدن رگ استفاده می شود تا رگ به خوبی نمایان شود.
  • به کمک یک سوزن مقدار مناسبی از خون گرفته می شود و داخل شیشه های مخصوص ریخته می شود.
  • نمونه را برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود پس از انجام بررسی های لازم، نتیجه به بیمار اطلاع داده می شود.

برگه آزمایش به همراه مشخصات بیمار در همان روز یا روز بعد از آن در اختیار بیمار قرار می گیرد و تمامی موارد فوق در برگه آزمایش ذکر شده است. میزان نرمال پارامترهای موجود با میزان آن ها در خون شما در آزمایش نشان داده شده است و جهت بررسی بیشتر باید به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید تا در صورت وجود مشکل شما را در جریان قرار دهد. پیشنهاد می کنیم که این آزمایش را حداقل سالی یک بار انجام دهید تا از وضعیت عمومی بدن خود اطلاع داشته باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به اپلیکیشن آوام چی مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتبطی با کارشناسان ما در تماس باشید.

خرید آنلاین ضدعفونی کننده

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]