بیماری ام اس

بیماری ام اس جزو بیماری‌های خود ایمنی است که فرد بیمار را درگیر ناهنجاری‌های زیادی می‌کند. این بیماری معمولاً در سنین جوانی بروز می‌کند و همین امر سبب شده است تا نگرانی در مورد آن به مراتب بیشتر از سایر بیماری‌ها باشد. از این رو افراد بیشتری به دنبال کسب اطلاعات در مورد نوع، علائم و درمان این بیماری هستند. از طرفی این بیماری درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان با داروهای کنترل کننده آن تا حدودی علائم را کاهش داد.

بیماری ام اس چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانیم بیماری ام اس چیست؟ بیماری‌های خود ایمنی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند؛ اما هنوز دانشمندان در مورد ام اس به قطعیت نرسیده‌اند که چه عواملی سبب ایجاد این بیماری می‌شود. ام اس جزو بیماری‌هایی است که دستگاه عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دستگاه عصبی از میلیون‌ها نورون تشکیل شده است که کار نقل و انتقال پیام را بین بدن و مغز انجام می‌دهند. اطراف این نورون‌ها از پوششی چربی مانند تشکیل شده است. این پوشش سبب می‌شود تا انتقال پیام از مغز به بدن و از بدن به مغز دچار اختلال نشود و تداخل ایجاد نگردد. به دلایل نامشخصی، در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به این پوشش حمله می‌کند و به مرور آن را از بین می‌برد. از بین رفتن این پوشش‌ها سبب می‌شود تا پیام رسانی بدن و مغز مشکل پیدا کند و بسته به شدت تخریب پوشش نورون عصبی، بیماری شدت‌های مختلفی دارد. همچنین ممکن است بخش خاصی از بدن عوارض بیماری را تجربه کنند. با توجه به شدت بیماری و نحوه عملکرد آن، انواع بیماری ام اس وجود دارد که با هم تفاوت‌هایی دارند.

علائم شایع بیماری ام اس

بیماری ام اس ممکن است در هر فرد مبتلا، علائمی خاص داشته باشد. از این رو طیف وسیعی از علائم را در بر می‌گیرد؛ اما برخی از علائم شایع‌تر هستند و در اکثر افراد دیده می‌شوند. این علائم موارد زیر را شامل می‌شوند.:

  • مشکلات ذهنی یا شناختی
  • مشکلات بینایی مانند دو بینی و تاری دید
  • مورمور شدن، بی‌حسی یا کاهش حس در اندام‌ها به خصوص نوک انگشتان
  • احساس شوک در نخاع یا پشت گردن
  • احساس گزگز کردن، سوختن یا درد پوست
  • عدم هماهنگی و تعادل در برخی اندام‌ها

چگونه به بیماری ام اس مبتلا می‌شویم؟

انواع بیماری ام اس

انواع بیماری ام اس

همان‌طور که گفته شد، این بیماری با تحت تأثیر قرار دادن پوشش نورون‌ها توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. معمولاً در مراحل مختلفی این اتفاق می‌افتد که به حملات بیماری شناخته می‌شود. با توجه به این که شدت حملات و بازه زمانی آن‌ها چقدر باشد، بیماری به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود.

بیماری ام اس مقدماتی یا cis

سندرم یک علامت مجزای بالینی یکی از انواع بیماری MS خفیف است که برخی از پزشکان آن را مقدمه و شروع این بیماری می‌دانند. هر چند برخی افراد نیز این بیماری را جزو ام اس محسوب نمی‌کنند، اما به علت این که بعد از آن بیماری به صورت قطعی بروز می‌کند، مرحله قبل از ام اس شناخته می‌شود. معمولاً در cis علائم بسیار کمی وجود دارد و ممکن است فقط یک علامت دیده شود.

برخی از پزشکان در همین مرحله درمان دارویی را شروع می‌کنند تا سریع‌تر از پیشروی بیماری ام اس جلوگیری کنند. از سوی دیگر برخی پزشکان معتقدند باید منتظر تشخیص قطعی بیماری ماند و سعی می‌کنند بعد از تشخیص این مرحله، بیماری را در بازه‌های زمانی مختلف چک کنند تا زمانی که قطعی بودن آن مشخص شود.

انواع بیماری ام اس و نوع عودکننده و بهبود یابنده

یکی از رایج‌ترین انواع بیماری ام اس از نوع RRMS است که حدود 85 درصد از افراد بیمار این نوع را تجربه می‌کنند. بیماری به گونه‌ای است که یک دوره عودکننده و یک دوره بهبودی را دربردارد. در دوران عود بیماری، حمله شدیدتری به ملین‌ها صورت می‌گیرد و ممکن است فرد دچار اختلالات ناگهانی مانند فلج ناحیه‌ای از بدن، تشنج و … می‌شود. همچنین در این دوره شدت علائم بیشتر می‌شود.

در دوره بهبودی بیماری، تقریباً حملات از بین رفته و پیشرفتی در بیماری دیده نمی‌شود. از طرفی ممکن است در این بازه زمانی ملین‌ها و پوشش نورون که آسیب دیده‌اند، به مرور ترمیم شده و مشکلات بیماری کمتر شود. در این نوع بیماری، دوره‌های بهبودی و عود بیماری قابل پیش‌بینی نیستند؛ اما به مرور زمان وضعیت وخیم‌تر شده و شدت و دوره عود بیماری بیشتر می‌شود.

این نوع ام اس معمولاً در مراحل اولیه هستند و ممکن است بعد از مدتی به انواع دیگر ام اس تبدیل شوند علاوه بر این شیوع این نوع بیماری ام اس در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

بیماری ام اس پیش‌رونده اولیه

نوع دیگری از بیماری ام اس، نوع پیش‌رونده اولیه است. این نوع از بیماری در بین زنان و مردان به صورت یکسان دیده می‌شود. در این نوع بیماری، برعکس RRMS دوره‌های عودکننده و بهبود یابنده وجود ندارد. وضعیت بیماری بدین صورت است که به آرامی و به صورت مداوم بیماری شروع می‌شود و پیشرفت می‌کند. در این نوع، دوره‌های بهبودی وجود ندارد ولی ممکن است علائم بسیار آرام پیشرفت کنند. همچنین علائم بیماری به مرور زمان اتفاق می‌افتد و آهسته پیش می‌رود.

معمولاً 15 درصد از افرادی که به ام اس مبتلا می‌شوند، جز این گروه هستند. در PPMS ممکن است بعد از مدتی سرعت بیشتری پیدا کند و پیشرفت بیماری سریع‌تر اتفاق بیفتد.

بیماری ام اس پیش‌رونده ثانویه

ام اس نوع SPMS یکی از بیماری‌هایی است که در مراحل انتهایی بیماری رخ می‌دهد. افرادی به این نوع دچار می‌شوند که در مرحله قبل، بیماری ام اس عودکننده و بهبود یابنده را تجربه کرده‌اند. پس از مدتی که بیماری پیشرفت می‌کند، دوره‌های بهبودی در بیمار دیده نمی‌شود و علائم آن به مرور زمان بیشتر می‌شوند.

در بیماری ام اس از نوع عودکننده و بهبود یابنده، حمله به پوشش نورون‌ها به صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتد و در زمان بهبود ممکن است تا حد زیادی این پوشش ترمیم شده و فرد به زندگی عادی برگردد؛ اما در هر صورت ترمیم کامل صورت نمی‌گیرد و در مراحل بعد اوضاع وخیم‌تر می‌شود. تا جایی که پوشش عصب کاملاً از بین می‌رود در حملات بعدی خود نورون‌ها دچار حمله می‌شوند.

این نوع ام اس نیز به آرامی پیشرفت می‌کند و معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که عصب‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند و قابل ترمیم نیستند. به همین علت مشکلاتی که به وجود می‌آید همیشگی است و به مرور فرد را از پای درمی‌آورد. البته گاهی اوقات روند آن‌قدر کند است که ده‌ها سال فرد با این نوع بیماری دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما به مرور کیفیت زندگی و سلامت پایین رفته و مشکلات بیشتر می‌شود. هنگامی این روند شروع می‌شود که فرد بعد از وارد شدن به مرحله عودکننده، دیگر از آن خارج نمی‌شود و به آرامی پیشرفت بیماری دیده می‌شود.

 

چگونه نوع بیماری تشخیص داده می‌شود؟

با توجه به این که بیماری ام اس یکی از بیماری‌هایی است که با انجام آزمایش‌ها و بررسی شرایط بیمار تشخیص قطعی دارد، پزشک باید در طی دوره‌های مختلف بیماری را مورد بررسی قرار دهد. آزمایشات اولیه و علائمی که فرد دارد باعث تشخیص بهتر و قطعی می‌شود.

از طرفی بررسی نوع آن با توجه به دوره‌های عودکننده یا عدم بروز بیماری تشخیص داده می‌شود. پس به احتمال زیاد باید مدت زمانی صبر کرد تا نوع آن تشخیص داده شود. در بیمارانی که مراحل عودکننده ممکن است طولانی مدت باشد، دو نوع عودکننده و بهبود یابنده و پیش‌رونده اولیه با هم اشتباه گرفته می‌شوند. ولی به طور معمول هنگامی که حمله یک باره باشد و به مرور توسعه پیدا نکند، به احتمال زیاد بیماری از نوع عودکننده و بهبود یابنده است و باید منتظر مرحله دوم آن بود.

یکی از راه های تشخیص ام اس با استفاده از آزمایش خون می باشد بیشتر آشنا شوید.

آزمایش خون در منزل

درمان انواع بیماری ام اس

درمان انواع بیماری ام اس

 همان‌طور که گفته شد بیماری ام اس درمان قطعی ندارد و روش‌های درمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث می‌شود که روند پیشرفت بیماری کندتر شود. با توجه به نوع بیماری، ممکن است روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند اما معمول‌ترین نوع درمان به کمک اوزون و اکسیژن درمانی است.

– اوزون درمانی یا DIV یکی از روش‌هایی است که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اکسیژن درمانی نیز در کنار آن استفاده می‌شود و باعث می‌شوند تا سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی تصحیح شود.

معمولاً در کنار این نوع درمان، از دارودرمانی هم استفاده می‌شود. داروها معمولاً سبب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. از این رو باید بدن را در برابر بیماری‌های عفونی و ویروس‌های مختلف محافظت کرد؛ زیرا در صورت ابتلا به هر نوع بیماری عفونی و ویروسی ممکن است روند درمان طولانی‌تر از حد معمول باشد.

با توجه به این که این بیماری در شرایط استرس‌زا ممکن است شدیدتر شود و پیشرفت بیشتری داشته باشد، داروهای آرام‌بخش نیز برای تقویت روحیه و آرامش فرد تجویز می‌شود. داروهایی که به ترمیم سریع‌تر میلین‌ها کمک می‌کند نیز می‌تواند در درمان این بیماری در مراحل مختلف کمک شایانی کند. به طور کلی می‌توان گفت با توجه به نوع بیماری، شدت آن، شرایط بدنی فرد و سرعت پیشرفت ممکن است روش‌های درمانی مختلفی مورد استفاده قرار گیرد که با تجویز پزشک انجام می‌گیرد.

مراکز رادیولوژی و تصویربرداری تحت پوشش بیمه تکمیلی

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

بیماری ام اس یکی از بیماری‌های صعب‌العلاج است که دارای علائم و نشانه‌های زیادی است. بسته به نوع بیماری ممکن است این علائم با هم تفاوت داشته باشند. سه نوع بیماری عودکننده – بهبود یابنده، پیش‌رونده اولیه و پیش‌رونده ثانویه و همین‌طور ام اس مقدماتی از انواع این بیماری هستند. هر کدام از آن‌ها دارای نشانه‌های و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. البته پیش‌رونده ثانویه به عنوان ادامه نوع عودکننده – بهبود یابنده محسوب می‌شود.

بیماری ام اس جزو بیماری‌هایی است که درمان قطعی ندارند و باید با توجه به علائم و نشانه‌هایی که در فرد دیده می‌شود، همچنین تشخیص پزشک، داروهای کنترل کننده برای فرد تجویز شود تا به مرور بتوان از پیشرفت سریع‌تر آن جلوگیری کرد. همچنین بسته به این که کدام بخش از بدن در حال تحلیل رفتن است، داروهای تقویتی نیز برای این نواحی تجویز می‌شود و روحیه و همکاری فرد در درمان نیز می‌تواند در کیفیت زندگی وی اثرگذار باشد.

عنوان سئو انواع مختلف بیماری ام اس و طبقه‌بندی آن به زبان ساده
نامک Different types of MS and its classification in simple language
توضیحات سئو بیماری ام اس دارای چند نوع مقدماتی، عود کننده – بهبود یابنده، پیشرونده اولیه و پیشرونده ثانویه است.
کلید واژه‌ها بیماری ام اس، انواع بیماری ام اس، انواع بیماری MS خفیف
15، 7، 2
عنوان عکس اصلی بیماری ام اس
توضیحات عکس اصلی علائم بیماری ام اس
عنوان عکس 1 انواع بیماری ام اس
توضیحات عکس 1  شناخت بیماری ام اس
عنوان عکس 2 درمان انواع بیماری ام اس
توضیحات عکس 2 بیماری ام اس و درمان آن

جدول خلاصه و خروجی شبکه‌ی اجتماعی تلگرام (این جدول کپی شود)

تیتر به اشتراک‌گذاری انواع مختلف بیماری ام اس به زبان ساده
خلاصه مطلب در قالب فرمت شبکه‌های اجتماعی این بیماری یکی از بیماری های خود ایمنی است که انواع مختلفی دارد. از علائم آن می توان به بی حس شدن و مور مور کردن بدن به خصوص در نوک انگشتان، فلج ناگهانی، مشکلات بینایی و … اشاره کرد.

انواع بیماری ام اس شامل ام اس مقدمات، ام اس پیش رونده اولیه، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع عود کننده – بهبود یابنده است. هر کدام از این انواع باعث می شوند تا علائم به صورت خاصی در فرد بروز کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]