ام آر آی برای کودکان

ام آر آی نوزادان برخلاف تصور بسیاری ضرری از بابت امواج و موارد مربوطه ندارد. اما نوزادان بعضا MRI همراه با بیهوشی را تجربه می‌کنند. دلیل این امر نبود توانایی برای کنترل ثابت بودن حرکات نوزاد در زیر دستگاه است. از آن‌جا که هنگام ام ار ای سر شخص باید کاملا بی‌حرکت باشد، این کار برای نوزادان تقریبا غیرممکن است. بدین منظور در برخی موارد بیهوشی یا آرام‌بخش نیاز است. در این مطلب نکات مرتبط با ام آر آی برای کودکان و نوزادان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • ام آر آی برای کودکان و نوزادان چه تفاوتی با بزرگسالان دارد؟
  • چگونه با کودک درخصوص انجام MRI صحبت کنیم؟
  • MRI با بیهوشی برای نوزادان و نوپایان
  • آیا گزینه های دیگری به جز ام آر آی وجود دارد؟
  • آیا ام ار ای کودکان ضرر دارد؟

 

ام آر آی برای کودکان و نوزادان چه تفاوتی با بزرگسالان دارد؟

برای ثبت تصاویر دقیق و با کیفیت مخصوصا در ام ار ای سر، کودک شما باید در آرامش کامل باشد. هم‌چنین باید بتواند در حین تصویربرداری، از دستورالعمل‌های مربوط به نفس‌کشیدن پیروی کند. اگر احساس ترس، اضطراب و یا درد شدید (به علت سانحه‌ای که منجر به تصویربرداری شده است) وجود داشته باشد، ممکن است منجر به دروغ‌گویی و ایجاد مشکل در تصویربرداری ام آر آی برای کودکان شود.

همان‌طور که همراه‌داشتن اشیاء فلزی می‌تواند منجر به انحراف نتایج ام ار ای شود، تکان‌خوردن و حرکت کودکان و نوزادان هم می‌تواند همین اختلال را به همراه داشته باشد. مهم‌ترین دلیل MRI همراه با بیهوشی برای نوزادان نیز همین است. از طرفی نوسانات و ضربان شدید قلب می‌تواند به دلیل فعالیت الکتریکی قلب بر نتایج موثر باشد. لذا حفظ آرامش و دوری از اضطراب برای کودک بسیار مهم است.

آشنایی با انواع خدمات تصویربرداری و رادیولوژی ویژگی‌ها و کاربردهای آن

 

چگونه با کودک درخصوص انجام MRI صحبت کنیم؟

نکات مهم ام آر آی با بیهوشی برای نوزادان

به دلیل برخی شرایط خاص حین انجام ام آر آی برای کودکان، نیاز است فرزند خود را قبل از انجام کار آماده کنید. برخی نکاتی که حتما باید بدانید و به کودک خود منتقل کنید در ادامه ذکر شده است.

کودک شما معمولاً در طی آزمایش MRI در اتاق مخصوص خواهد بود. تکنسین قادر خواهد بود با استفاده از یک ارتباط دو طرفه، فرزند شما را ببیند، صدای او را بشنود و با او صحبت کند. با این حال، برخی از مراکز MRI ​​به والدین اجازه می‌دهند در اتاق بمانند.

آیا نیاز به خدمات پزشکی در منزل دارید؟

میتونید با نصب ی اپلیکیشن بهترین خدمات پزشکی رو درب منزل با بهترین کیفیت و کمترین هزینه داشته باشید؟ با خدمات پزشکی در منزل بیشتر آشنا شوید.

در طول ام آر آی برای کودکان به آنها هدفون داده می‌شود. اسکنرهای MRI دارای تهویه‌ی مطبوع و روشنایی لازم هستند. ممکن است موسیقی از طریق هدفون پخش شود تا به فرزندتان کمک کند زمان را سپری کند. برخی از اسکنرهای مخصوص کودکان، به مانیتور و ویدیو مجهز شده‌اند تا کودک شما در طول تصویر‌برداری بتواند فیلم یا یک برنامه تلویزیونی تماشا کند.

این مهم است که کودک شما در حین انجام ام ار ای سر کاملاً ثابت باقی بماند که به طور معمول فقط چند ثانیه تا چند دقیقه است.

کودک باید بداند حین عمل تصویربرداری صداهای بلندی نیز شنیده خواهد شد.

در بعضی موارد، ممکن است تزریق داخل وریدی مواد حاجب انجام شود. سوزن داخل وریدی ممکن است باعث ناراحتی کودک شما شود و کودک شما ممکن است دچار کبودی شود. همچنین احتمال تحریک پوست در محل تزریق وجود دارد ممکن است برخی از بیماران پس از تزریق طعم موقت فلز را در دهان خود حس کنند.

اگر از آرام‌بخش استفاده نشده باشد، هیچ دوره‌ی ریکاوری لازم نیست و ممکن است کودک شما بلافاصله بعد از آزمایش فعالیت‌های معمول و رژیم غذایی طبیعی خود را از سر بگیرد. برخی بیماران عوارض جانبی مواد حاجب از جمله تهوع و درد موضعی را تجربه می‌کنند. به ندرت، بیماران به مواد حاجب حساسیت دارند و کهیر، خارش چشم یا سایر واکنش‌ها را تجربه می‌کنند. اگر فرزند شما علائم آلرژیک را تجربه کرد، رادیولوژیست یا پزشک دیگری برای کمک فوری در دسترس خواهد بود.

 

MRI با بیهوشی برای نوزادان و نوپایان

MRI با بیهوشی برای نوزادان

برای ام آر آی نوزادان ممکن است نیاز باشد تا از آرام‌بخش یا MRI همراه با بیهوشی استفاده شود. در صورت بروز این موارد، به کودک شما دستورالعمل عدم خوردن یا آشامیدن چند ساعت قبل از استفاده از آرام بخش و معاینه داده می‌شود. برای ایمنی فرزندتان در هنگام دریافت آرام‌بخش، مهم است که شما هرگونه دستورالعمل داده شده را کاملاً درک کرده و از آن پیروی کنید. پس از عمل یک دوره بهبودی از آرام‌بخش وجود خواهد داشت. هنگامی که پرستاران و پزشکان تایید کنند که نوزاد به اندازه کافی هشیار است تا با خیال راحت به خانه اعزام شود، فرزند شما مرخص خواهد شد.

هنگام برنامه‌ریزی ام آر آی نوزادان، از متخصص کودک در این زمینه سوال کنید. یک متخصص کودک به شما آموزش می‌دهد که کودک خود را آرام کنید و اضطراب او را کاهش دهید.

پیشنهاد مطالعه: تصویر برداری و سونوگرافی درمنزل، رادیولوژی در منزل

آیا گزینه‌های دیگری به جز ام آر آی وجود دارد؟

ممکن است کودک شما به این اسکن نیاز داشته باشد تا پزشکان از جزئیات و اندازه بخشی از بدن کودک شما عکس‌های دقیقی بگیرند. انواع مختلفی از اسکن مانند CT، سونوگرافی و اشعه ایکس می‌تواند اندازه و شکل قسمت‌هایی از بدن کودک شما را نشان دهد اما به اندازه جزئیات اسکن MRI نیست. اطلاعات حاصل از اسکن برای کمک به تشخیص و برنامه‌ریزی درمان آنها استفاده می‌شود.

 

آیا ام ار ای برای کودکان ضرر دارد؟

به طور کلی خیر. اما اگر فرزند شما دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب یا وسایل فلزی دیگری در قفسه‌ی سینه یا بدن خود مانند گیره‌های آنوریسم در سر خود، سیم‌کشی‌های دندانی یا سابقه‌ی وجود قطعات فلزی در چشم‌ها داشته باشد زمینه‌ی مغناطیسی اسکنر MRI برای آنها امن نیست. اگر سؤالی درباره ایمنی ام آر آی نوزادان دارید، حتما با مرکز تصویربرداری یا پزشک معالج مشورت‌های لازم را به عمل آورید.

نتیجه‌گیری:

ام ار ای سر یکی از متداول‌ترین اسکن‌های پزشکی برای تشخیص انواع بیماری‌ها است. انجام ام آر آی نوزادان به دلیل شرایط سنی آن‌ها کمی متفاوت از بزرگسالان است. اگرچه هیچ ضرر مشخصی برای کودکان نسبت به بزرگسالان وجود ندارد اما وجود قطعات فلزی در بدن کودک مانع از انجام این آزمایش است. MRI همراه با بیهوشی برای نوزادان به دلیل ناتوانی از کنترل حرکت آن‌ها است. هرگونه حرکت و تکان موجب انحراف نتایج خواهد شد. لذا در برخی شرایط این روش استفاده می‌شود.

 

منابع:

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]