ساخت واکسن کرونا توسط ایران

جهان در سال 2020 میلادی با پدیده ای خشن به اسم ویروس کووید-19 مواجه شده است! این ویروس که از خانواده ویروس های کرونا می باشد بشدت کشور های دنیا را درگیر خود. به طوری که همه توجهات به ساخت ویروس موثر برای کووید-19 می باشد. در همینه زمینه کشورهای زیادی از جمله آمریکا، انگلیس، آلمان و… تلاش های فراوانی برای ساخت واکسن انجام می دهند.

ایران نیز همانند دیگر کشور های جهان همزمان با ورود ویروس کرونا و آغاز همه‌ گیری تلاش ‌های خود را برای ساخت واکسن کووید-19 آغاز کرد. از نیمه دوم اسفند ‌ماه، پژوهش ‌ها در زمینه درمان کووید-19 توسط گروه‌ ها و شرکت‌ های مختلف ایرانی آغاز شد اما اطلاعاتی که در رسانه‌ ها درباره جزئیات کار و روند پیشرفت منعکس شده‌ است، بدون جزئیات و کلی هستند.

دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه سلول‌ های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری در اردیبهشت سال 99 اعلام کرد که محققان فعال حوزه سلول بنیادی در شرکت ‌های دانش‌ بنیان توانسته ‌اند هم پای تمام مراکز علم و فناوری جهان فعالیت خود را در حوزه کرونا آغاز کنند و تاکنون فعالیت‌ های متعددی انجام داده ‌اند. به گفته او، محققان در حوزه ‌های تولید محصولات مختلف مورد نیاز در بحران کرونا، تحقیق  کرده‌اند و  در تولید واکسن‌ های دست‌ ورزی، تحقیق و تولید داروهای ضدویروس، سلول درمانی و استفاده از سلول ‌های مزانشیمی و استفاده از سلول‌ های طبیعی کشنده فعالیت دارند.

حمیدیه گفت که چند گروه علمی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادین برای افزایش ایمنی بدن در درمان کرونا فعالیت دارند که نتایج پژوهش‌های آنها تا اواخر تابستان مشخص می‌شود. همچنین او به پروژه شرکت دانش‌بنیانی اشاره کرد که درحال تولید دارویی ضدویروس بود؛ دارویی که به گفته حمیدیه تولید آن همزمان توسط یک شرکت آمریکایی نیز در دست بررسی بوده است.

در خرداد ماه سال‌جاری نیز مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد که نتیجه پژوهش‌ های یک شرکت دانش ‌بنیان در زمینه تولید واکسن کرونا تا مهرماه مشخص خواهد شد. به گفته او خبر های به‌دست‌آمده از بعضی از پروژه ‌های پژوهشی نشان از تأثیر مثبت تکنیک ‌های در دست بررسی روی میزان بستری و بهبودی بیماران دارد؛ تحقیقاتی که بیشتر روی سلول‌ درمانی و پلاسم ادرمانی متمرکزند و درمان‌های پیشرفته ‌ای هستند اما برای ورود به پروتکل کشوری باید تحقیقات جامع و کامل‌ تری روی آنها انجام شود.

دکتر نمکی، وزیر بهداشت چهارم تیرماه سال جاری از کار گسترده ایران بر روی تهیه واکسن‌های مرتبط با کووید-19 خبرداد و گفت: 2 تیم بسیار برجسته در شرکت ‌های دانش‌ بنیان در حال فعالیت هستند که راه بسیار خوبی را در پیش گرفته‌ اند اما هنوز برای اعلام نتایج زود است. در همان دوره رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا از بسته‌ شدن قرارداد درخصوص تولید واکسن‌ های ویروس کرونا در کشور خبر داد که با فناوری mRNA ساخته شده ‌اند. همچنین براساس جدید‌ترین اخبار اعلام شده از سوی وزیر بهداشت، ۲ تا ۳ تیم پژوهشی پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید واکسن کووید-19 داشته ‌اند.

سعید نمکی روز 27 تیرماه سال ‌جاری اعلام کرد که نتایج این پژوهش ‌ها در مدل ‌های حیوانی جواب ‌های بسیار خوبی داشته ‌اند و ابراز امیدواری کرد که آزمایش انسانی این واکسن‌ به ‌زودی آغاز شود. نمکی گفت: ایران پا به پای 5 کشور بزرگ جهان روی کووید-19 کار می‌کند و از دیگر کشورها عقب نیست. نمکی همچنین از فعالیت 57 گروه تحقیقاتی برای تولید داروی بیماری کرونا خبر داد و گفت: این گروه از دانشمندان ایرانی روی دستورالعمل‌ های دارویی متنوعی تحقیق می‌کنند و نتایج به‌ دست آمده آن ها در کمیته ‌ای علمی متشکل از 50 نفر از برجسته ‌ترین دانشمندان کشور مورد بازبینی و بررسی قرار می‌ گیرد. مینو محرز، متخصص بیماری‌ های عفونی اما معتقد است امکان دسترسی به واکسن کرونا زودتر از 5 یا 6‌ ماه آینده امکان‌پذیر نیست. این متخصص روز 28 تیر با اعلام این خبر گفت هر آنچه بعضاً درباره تولید واکسن عنوان می‌شود، تبلیغات است. او با تأکید بر این مطلب که ایران هم روی ساخت واکسن کار می‌کند اعلام کرد: آنچه مسلم است ایران تکنولوژی تولید واکسن را دارد و هر زمان ساخت آن به تأیید برسد، می ‌تواند آن را در داخل کشور تولید کند.

انجام تست کرونا در منزل همراه با نتیجه فوری!!

جدید ترین خبر درباره ساخت واکسن توسط ایران

سعید نمکی، روز دوشنبه 21 مهر ماه 1399 در حاشیه اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که به صورت مجازی برگزار شد، در ارتباط با اقدامات و تلاش‌های کشورها برای ساخت واکسن کرونا، افزود: از امروز رسماً اقدامات خودمان در زمینه ساخت واکسن کرونا را به سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کنیم.

وی در ارتباط با آخرین نتایج آزمایش‌ها برای ساخت واکسن کرونا در ایران، گفت: مراحل مختلف کار را دنبال کرده‌ایم و آزمایش بر روی نمونه حیوانی تا میمون هم انجام شده و نتایج بسیار خوبی گرفتیم.

نمکی افزود ظرف سه هفته آینده کار آزمایش واکسن بر روی انسان را آغاز خواهیم کرد. تمام اقدامات ما در این زمینه منطبق بر استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو است. وی ادامه داد: به رغم تحریم‌ های ظالمانه در زمینه ساخت داروهایی که حتی تأثیر کمی در درمان کرونا داشتند مانند «فاویپیراویر» و «رمدسیویر» فعال بودیم و اکنون تولیدات خود را مصرف می‌کنیم. در مورد واکسن نیز چنین است و امروز بعد از ظهر در جلسه دوم اِمرو، نتایج تحقیقات خود را اعلام می‌کنیم.

با نصب اپلیکیشن آوام چی می توانید از خدماتی مانند داروخانه آنلاین، تست کووید-19 در منزل و… بهرمند شوید!

تا قبل از تولید واکسن کرونا چه باید کرد؟

وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا در طول دوره شیوع کرونا پروتکل های را برای هموطنان درنظر گرفته اند تا با رعایت آن ها زنجیره انتقال این ویروس منحوس قطع شود، توصیه می شود از سفر رفتن خودداری فرمایید و حتی برای انجام کار های غیر ضرروی از خانه خارج نشوید، اما در صورت لزوم برای خروج از منزل موارد زیر را رعایت فرمایید:

  • مرتب دست های خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید و در صورت نداشتن امکان شستشو از محلول های ضد عفونی حاوی الکل تمیز کنید.
  • فاصله ایمن را در اجتماعات رعایت کنید (حدالامکان حدود 2 متر).
  • از افراد دارای علائم دوری کنید.
  • در بیرون از منزل به هیچ عنوان به چشم، بینی و دهان خود دست نزنید.
  • اگر علائمی از بیماری کووید 19 در خود احساس می کنید در منزل بمانید و از حضور در اجتماعات پرهیز کنید.
  • از دست مالیدن به سطوح مکان های عمومی پرهیز کنید.
  • حدالامکان در منزل بمانید چراکه خانه شما امن ترین مکان ممکن برای شما است از این رو فقط برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج شوید.
  • در صورت خروج از حتماً از ماسک پارچه ای غیر جراحی استفاده کنید.
  • در صورت بیماری ظرف، لیوان، حوله، وسایل خواب و سایر موارد خانگی خود را از دیگر افراد خانواده جدا کنید.

خرید اینترنتی دارو های خارجی و ایرانی از دارو خانه آنلاین آوام چی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]