بیماری قلبی و بارداری

بارداری شرایط خاص خود را دارد و همین امر سبب می‌شود تا مراقبت‌های زیادی نیاز داشته باشد. به خصوص افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند یا ممکن است در حین بارداری بیمار شوند. بیماری های قلبی  و عروقی در بارداری یکی از بیماری‌های مشکل سازی است که باید به آن توجه ویژه شود.

در بارداری حجم خون از 30 درصد به 50 درصد افزایش می‌یابد و قلب در هر دقیقه میزان خون بیشتری پمپاژ می‌کند تا رشد جنین به خوبی انجام گیرد. این امر سبب می‌شود تا در بارداری استرس بیشتری به قلب و سیستم عروقی بدن وارد شود. این مشکل تا حدی ممکن است خطرناک شود که برخی افراد با زمینه بیماری قلبی شدید، برای بارداری منع می‌شوند.

آیا بارداری برای بیماران قلبی خطرناک است؟

فشار خون بالا یکی از مشکلات شایع در بارداری است که همین عامل به خودی خود می‌تواند مشکلات قلبی ایجاد کند. به خصوص در افرادی که دچار بیماری‌های قلبی زمینه‌ای هستند، خطراتی را در پی دارد. از سوی دیگر حاملگی به تنهایی عوارض و خطراتی را برای مادر و جنین ایجاد می‌کند و تمام اندام‌های بدن به خصوص قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این رو خطر بارداری در بیماران قلبی تقریباً دو برابر یک فرد سالم است. هر چه شدت مشکل قلبی بیشتر باشد این خطر هم برای مادر هم برای جنین افزایش می‌یابد.

البته امروزه می‌توان با بررسی شرایط بیمار و مراقبت‌های پزشکی در بازه‌های زمانی مناسب به راحتی این دوران را پشت سر گذاشت و یک بارداری موفق داشت؛ اما مشاوره پزشکی و مراجعه در زمان‌های مقرر برای بررسی شرایط قلب و بارداری حتماً باید صورت گیرد.

بیماری قلبی – شایع‌ترین بیماری های قلبی کدام است؟

همه چیز درباره مراقبت های بعد از عمل

شایع‌ترین بیماری های قلبی  و عروقی در بارداری

برخی مشکلات قلبی وجود دارد که ممکن است زنان باردار آن را تجربه کنند. رایج‌ترین مشکلات قلبی در بارداری موارد زیر را شامل می‌شود.

  • تشدید بیماری‌های قلبی مادرزادی: برخی افراد به صورت مادرزادی دچار بیماری یا مشکلات قلبی هستند. این نقایص مانند تنگی دریچه‌های قلب، گشادی دریچه قلب، نارسایی قلبی و … هستند. علاوه بر این که خطر بیماری قلبی و بارداری وجود دارد، احتمال این که نوزادانی با مشکلات قلبی مشابه به دنیا بیاید نیز وجود دارد.
  • نارسایی احتقانی قلب: اکثر افرادی که به این مشکل دچار می‌شوند، مستعد این بیماری هستند و پس از این که حجم و فشار خون در بارداری افزایش یافت، قلب ضعف خود را نشان می‌دهد. این بیماری سبب می‌شود تا گردش خون در بدن آهسته‌تر از مقدار مورد نیاز باشد و اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای بافت‌های بدن و جنین به خوبی تأمین نشود.
  • ناهنجاری‌های ضربان قلب: یکی از متداول‌ترین ناهنجاری‌هایی که در زنان باردار دیده می‌شود مربوط به ضربان قلب است. این بیماری قلبی در بارداری زمانی بروز می‌کند که پمپاژ خون از قلب به صورت نامنظم انجام می‌گیرد. البته نگرانی چندانی برای این ناهنجاری وجود ندارد و امری طبیعی محسوب می‌شود. مگر این که شدت ناهنجاری زیاد باشد.
  • سایر مشکلات مانند نقص دریچه‌های قلب، ضعف ماهیچه‌های قلبی و … نیز از دیگر مواردی است که مشکلات بیماری قلبی و بارداری را شامل می‌شوند.

قلب سالم در دوران بارداری

بیماری‌های قلبی و عروقی در بارداری

بسیاری از افراد قبل از بارداری مشکل قلبی ندارند و ممکن است در زمان حاملگی متوجه بیماری‌های قلبی شوند. از این رو بهتر است در صورت بروز نشانه‌هایی مانند فشار خون بالا یا پایین به صورت مداوم، درد در ناحیه سینه و پشت کتف و مواردی از این قبیل، به پزشک متخصص قلب مراجعه کرد؛ اما چگونه می‌توان قلبی سالم در زمان بارداری داشت و بیماران قلبی چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

آیا نیاز به مراقبت توسط پرستار در منزل را دارید؟ سریعترین خدمات پزشکی با آوام چی پرستار در منزل

قبل از هر چیز و در اوایل بارداری سعی کنید مراجعه‌ای به پزشک متخصص قلب داشته باشید تا وضعیت قلبتان چک شود. به خصوص خانم‌هایی که در سنین بالا هستند. بیماری های قلبی  و عروقی در بارداری ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و سبک زندگی فردی در آن تأثیر زیادی دارد. پس اگر می‌خواهید بیماری قلبی در بارداری به سراغتان نیاید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

  • از مصرف مواد مضر مانند دخانیات، مواد مخدر، الکل و … در زمان بارداری و قبل از آن خودداری کنید.
  • سعی کنید وزن خود را متعادل نگه دارید، چاقی یکی از عوامل خطرساز در زمینه بیماری قلبی و بارداری است.
  • دیابت یکی از عوامل ایجاد بیماری قلبی است. سطح قند خون خود را چک کنید و در صورت بروز مشکل رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.
  • مصرف میوه و سبزیجات و تأمین املاح معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن اهمیت زیادی دارد. از این رو بهتر است هنگام بارداری این مواد را بیشتر مصرف کنید.

اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید و قصد بارداری دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که حتماً بارداری در بیماران قلبی باید زیر نظر پزشک متخصص قلب باشد و حتی قبل از اقدام به بارداری نیز مشاوره‌های لازم ارائه شود. در حین بارداری نیز باید جلسات مشاوره پزشکی و بررسی وضعیت قلب با دقت بالایی صورت گیرد.

ممکن است نیاز باشد استراحت مطلق داشته باشید تا به قلب فشار وارد نشود. در صورت تجویز استراحت مطلق، حتماً به خودتان استراحت دهید و تا زمانی که مشکل برطرف نشده است مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]