آزمایش های قبل از ازدواج

در این مطلب قصد داریم تا آزمایش های قبل از ازدواج که یکی از مهمترین آزمایش ها می باشد و زوجین باید آن ها را انجام دهند را برای شما شرح دهیم. هدف از انجام این آزمایش این است که ضمن چکاپ سیستم ایمنی بدن در برابر انواع ویروس ها و سرطان ها که به یک دیگر انتقال داده نشود، پیشگیری از بیماری ها و مشکلاتی است که در آینده به وجود نیاید. با انجام چند آزمایش ساده قبل از ازدواج می توان از بروز و حتی انتقال بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرد ولی متاسفانه برخی از زوجین خیلی ساده از کنار این موضوع می گذرند.

در آزمایش های قبل از ازدواج زوجین به همراه یک معرفی نامه از سوی محضر به یکی از آزمایشگاه های مورد نظر مراجعه می کنند و آزمایش های لازم انجام می شود. انجام آزمایش برای هر دو نفر می باشد و هر دو نفر باید شخصا این آزمایش ها را انجام دهند. انجام آزمایش های قبل از ازدواج نه تنها شما را با موانع احتمالی موجود آشنا می کند، بلکه می توان به شما کمک کند تا راه های مقابله با این موانع را در مسیر طولانی زندگی مشترک بیاموزید. بسیاری از زوجین با انجام این آزمایش ها متوجه یک سری مشکلات شده اند که با اقدام به موقع توانسته اند آن ها را برطرف کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09107500969 و 09107500967 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

متاسفانه برخی از افراد ترس از این که مشکلی وجود داشته باشد برای انجام این آزمایش ها اقدام نمی کنند و باید گفت که اگر به آن ها رسیدگی نشود ممکن است این بیماری ها به شریک زندگی ها سرایت کند و مشکلات را دو چندان کند. هدف از انجام این آزمایش های قبل از ازدواج این است که زوجین از نظر سلامت و روان در حالت ایده آل باشند تا در ادامه زندگی مشترک خود به مشکل برنخورند. در ادامه آزمایش هایی که زوجین قبل از ازدواج باید انجام دهند را برای شما شرح می دهیم.

مهمترین آزمایش های قبل از ازدواج

آزمایش های قبل از ازدواج

  • مجموعه تست های پایه

یکی از آزمایش های قبل از ازدواج ساده ای که انجام می شود مجموعه تست های پایه می باشد و تست های رایجی که در این سطح قرار می گیرند، وضعیت سلامت عمومی فرد را بررسی می کنند و تشخیص هر گونه ناهنجاری، زوج ها را برای آنالیزهای بعدی در سطح های پیشرفته تر هدایت می کند. این مجموعه شامل تست های بیوشیمیایی معمول هستند که به صورت رایج در آزمایشگاه ها انجام می گیرند:

  • شمارش سلول های قرمز خون
  • گروه خونی
  • کمیت آنزیم G6PD بررسی وضعیت ابتلا به فاویسم
  • تست های مربوط به بیماری های ژنتیکی منتقل شونده

این تست ها مشخص می کنند که آیا شما و همسرتان ناقل ژنی که می تواند باعث بروز بیماری در فرزندتان شوید، هستید یا خیر و این یکی از مهمترین آزمایش های تعیین کننده وضعیت سلامت فرزند در آینده می باشد. اغلب بیماری هایی مانند تالاسمی، سرطان، دیابت نوجوانی یا نوع یک، ناهنجاری های ذهنی و غیره مورد آزمایش قرار می گیرند. معمولا تست های موجود برای نشانه های ژنتیکی بارز نیازمند نمونه ی خون می بانشد ولی ضروری است که شما به مراکزی مراجعه کنید که دقیقا همین نشانه های ژنتیکی را مورد آزمایش قرار می دهند.

  • تست مربوط به بررسی بیماری تالاسمی

مهمترین آزمایش های قبل از ازدواج، بررسی گروه خونی زوجین می باشد ولی صرفا مربوط به گروه خونی زوج ها نیست و مهم وضعیت ابتلای زوجین به تالاسمی مینور (کم خونی ارثی) و یا کم خونی داسی شکل (سیکل سل) است. اگر زن و مرد هر دو مبتلا به تالاسمی مینور باشند، 25 درصد احتمال که فرزند آن ها مبتلا به تالاسمی ماژور شود که نوع عارضه دار تالاسمی است. به همین دلیل ازدواج زوجینی که مبتلا به تالاسمی مینور هستند با یک دیگر ممنوع می باشد مگر این که تعهد بدهند یا با کمک روش های بررسی ژنتیکی PGD و PGS پیش از بارداری، جنین کاملا سالم از نظر ژنتیکی طی فرآیند لقاح آزمایشگاهی به درون رحم خانم منتقل شود و یا این که در طی بارداری تست ژنتیکی مخصوص بررسی سلامت جنین انجام گیرد تا در صورت ابتلای جنین بتوان از سقط درمانی کمک گرفت.

  • تست های مربوط به بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی به بیماری هایی گفته می شود که از طریق رابطه جنسی ناامن به یک دیگر انتقال داده می شود و زوجین باید حتما این آزمایش ها را قبل از ازدواج انجام دهند. متاسفانه آموزش های نادرست و عمل اطلاع رسانی های صحیح باعث می شود تا بسیاری از افراد به صورت ناخواسته به این بیماری ها مبتلا شوند ولی با انجام آزمایش های قبل از ازدواج می توان از بروز چنین بیماری هایی جلوگیری کرد. انجام آزمایش های HPV، سوزاک، هپاتیت B، هپاتیت C و زگیل تناسلی از جمله مهمترین آزمایش هایی هستند که باید قبل از ازدواج انجام شود.

آزمایش های قبل از ازدواج

  • تست های مربوط به ناباروری

بسیاری از مردم اعتقاد دارند که آسیب های روحی ناشی از این تست ها و اطلاع از اختلال در توانایی باروری بیشتر از منفعت آن هاست ولی باید بدانید که همیشه بهتر است از قبل، از وضعیت جسمانی و شرایط باروری خود آگاه باشید و چکاپ سالانه را به طول کامل و مرتب انجام دهید. امروزه با پیشرفت علم پزشکی می توان اکثر بیماری ها را درمان کرد و ناباروری هم راه های درمان خود را دارد و ناباروری به معنای غیرقابل باروری شدن برای همیشه نمی باشد و می توان با روش های درمانی در اکثر موارد جواب مثبتی بگیرید.

تست حاملگی

  • تست های روانشناسی

تست های بیماری ذهنی شامل بررسی شیزوفرنی، افسردگی، اختلالات خلقی، دیوانگی و غیره می باشد. شاید یک فردی در ظاهر بدون مشکل و آرام باشد ولی برای این که بیشتر به مسئله پی ببرید، باید تست های روانشناختی را قبل از ازدواج حتما انجام دهید. اختلال شخصیت وسواسی/جبری یا اختلال خودشیفته، مشکلات کنترل خشم، اختلالات دو قطبی و بسیاری از مشکلات دیگر می تواند بخشی از زندگی همسرتان را درگیر کند. متاسفانه بسیاری از زوج با وجود عدم آگاهی در این زمینه، پس از چند سال زندگی مشترک از هم جدا می شوند و دلیل آن انجام ندادن تست های روانشناسی می باشد و باعث می شود تا از روان همسرتان به طور کامل اطلاع نداشته باشید.

  • تست اعتیاد

ازدواج در صورت داشتن اعتیاد معمولا جنبه ی مثبتی ندارد و مشکلات بسیاری را در زندگی زناشویی به وجود می آورد. ازدواج و اعتیاد سازگاری خوبی ندارد و حتما توصیه می شود که آزمایش های قبل از ازدواج مربوط به تست اعتیاد را انجام دهید. با انجام این آزمایش ها خیال خود همسرتان را آسوده کنید و امکان تقلب در این تست ها تقریبا صفر می باشد.

  • واکسن کزاز

واکسن کزاز به غیر از زمان ازدواج هم توصیه می شود هر 10 سال یک بار تزریق شود و بیماری کزاز ممکن است در اثر هر زخم کوچکی ایجاد شود.

مشاوره های قبل از ازدواج

مسئله مشاوره های قبل از ازدواج، جدای آزمایش های قبل از ازدواج می باشد و توصیه می شود زوج ها حتما در چندین جلسه به مشاور مراجعه کنند. ممکن است برخی از زوج ها در برخی از مسائل با یک دیگر تفاهم نداشته باشند و یا هر کدام از زوج ها مشکلاتی داشته باشند که بهتر است برای حل آن ها به یک مشاور مراجعه نمایید. همچنین مشاورین ازدواج به افرادی که قصد ازدواج دارند کمک می کنند و آن ها را در زمینه های مختلف مانند سازگاری جنسی و صمیمیت، نزدیکی احساسی، زندگی به صورت مستقل یا با خانواده، سوء تفاهم ها، الگوهای ارتباطی و غیره کمک می کنند.

برگرفته از سایت mom.ir

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]