چه آزمایشی زگیل تناسلی را نشان می دهد

آیا می دانید چه آزمایشی زگیل تناسلی را نشان می دهد و یااین که آزمایش زگیل تناسلی در مردان و زنان متفاوت است یا خیر؟ امروز قصد داریم در این مطلب به معرفی آزمایش زگیل تناسلی و تفاوت آن در مردان و زنان بپردازیم. اگر هنوز اپلکیشن آوام چی را برروی تلفن همراه خود نصب نکرده اید با کلیک برروی لینک زیر درخواست ثبت و حضور در این اپلیکیشن را داشته باشید تا از خدماتی همچون پزشک در منزل، آزمایش زگیل تناسلی در منزل و… بهرمند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09107500969 و 09107500967 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

ویروس HPV در سلول های قاعده ای پوست و سطوح مرطوب مخاطی بدن مثل دهان، حلق، واژن و دهانه ی رحم مستقر می شوند و برای تشخیص ابتلای فرد به ویروس HPV بایستی از این سطوح نمونه برداری کرد. این ویروس وارد خون نمی شود و از طریق خون به فرد دیگری منتقل نمی شود لذا آزمایش HPV برای تشخیص ویروس HPV کاربردی ندارد. در ادامه به تشخیص و آزمایش HPV در دو جنسیت زن و مرد به تفکیک می پردازیم.

توجه: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، دریافت واکسن زگیل تناسلی می باشد که نام آن واکسن گارداسیل می باشد. برای خرید واکسن گارداسیل از داروخانه آوام چی کلیک برروی لینک نمایید.

ویروس HPV در آقایان

زگیل تناسلی در مردان ممکن است بر روی آلت، پوست بیضه و یا اطراف مقعد ظاهر شوند. آزمایش قطعی برای تشخیص زگیل تناسلی در آقایان وجود ندارد. برای این کار لازم است توسط پزشک معاینه شوید و یا تحت معاینات دوره‌ ای قرار بگیرید.

سازمان غذا و دارو آمریکا  FDAفقط آزمایش HPV برای دهانه ی رحم را تائید کرده است، زیرا دهانه رحمی تنها جایی است که مثبت شدن نتیجه ی آزمایش HPV و رشد سلول های غیر طبیعی می تواند با کولپوسکوپی و اقدامات زود هنگام درمان شود.

اگرچه ممکن است در مطالعات تحقیقاتی از آزمایش HPV برای یافتن ویروس HPV در مردان و دیگر نقاط بدن استفاده شود، اما روشی برای درمان این ویروس بعد از یافتن آن وجود ندارد. همچنین، دقت آزمایش HPV در مردان و دیگر نقاط بدن تحت تاثیر محل نمونه برداری و روش نمونه برداری قرار می گیرد.

ویروس HPV در خانم ها

چه آزمایشی زگیل تناسلی را نشان می دهد

در خانم‌ ها، زگیل‌های تناسلی در اطراف و داخل واژن و مقعد و یا بر روی دهانه رحم شکل می ‌گیرند. ممکن است بسیار کوچک و یا به صورت خوشه‌ های بزرگ باشند. رنگ این زگیل‌ ها می‌تواند قرمز و یا سفید باشد. در برخی موارد ممکن است مبتلا به زگیل تناسلی باشید اما هیچ علائمی دیده نشود.

خانم‌ هایی که رابطه جنسی بدون محافظت داشته اند باید توسط پزشک معاینه شوند. آزمایش تشخیص ویروس HPV کم‌خطر (که باعث بروز زگیل تناسلی می ‌شوند) به شکل روتین انجام نمی ‌شود. پزشک باید شما را معاینه کند و علائم احتمالی را تشخیص دهد، در بعضی موارد زگیل ماه ‌ها و یا سال‌ ها بعد از تماس جنسی پیدا می ‌شوند. ممکن است زگیل تناسلی در داخل واژن شکل بگیرد و تشخیص آن دشوار باشد. همچنین ممکن است علائمی شبیه به زگیل تناسلی داشته باشید اما پس از معاینه و آزمایش مشخص شود دلیل دیگری باعث آن است.

تفاوت آزمایش HPV و تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر برای پیدا کردن تغییرات سلولی در دهانه رحم مورد استفاده قرار می گیرد. این تغییرات ممکن است شامل: سلول های پیش بدخیمی، بروز سلول های سرطانی یا دیگر تغییرات سلولی باشد. این تست با تراشیدن یا برس کشیدن سلول های دهانه رحم انجام می شود و سپس به آزمایشگاه ارسال تا در زیر میکروسکوپ از نظر تغییرات احتمالی سلولی بررسی شوند. پاپ اسمیر روش خیلی خوبی برای یافتن سلول های سرطانی یا سلول هایی که ممکن است در آینده سرطانی شوند، می باشد.

اما آزمایش HPV برای تشخیص ویروس بکار می رود نه تغییرات سلولی، این آزمایش می تواند همزمان با تست پاپ اسمیر انجام شود و شما متوجه فرق بین این دو آزمایش در حین انجام تست و نمونه برداری نخواهید شد. انجام همزمان تست پاپ اسمیر و تست HPV (که اصطلاحا به آن  co-testing می گویند) روش برتری برای یافتن زود هنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش بدخیمی در زنان بالای ۳۰ سال می باشد.

پشتیبانی: 09107500967 از 8 صبح تا 12 شب

هزینه آزمایش HPV در منزل: 700 هزار تومان

هزینه آزمایش پاپ اسمیر در منزل: 150 هزار تومان

هزینه آزمایش HPV و پاپ اسمیر در منزل 815 هزار تومان

لزوم آزمایش زگیل تناسلی در زنان

این سوال برای بسیاری از خانم ها ممکن است بوجود آید، که آیا همه ی زنان بایستی آزمایش HPV انجام دهند؟ پاسخ به این سوال بر اساس اینکه شما کمتر از ۳۰ سال باشید یا بالاتر از ۳۰ سال، دارای تفاوت است.

  • اگر سن شما کمتر از ۳۰ سال هست:

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند زنان بین ۲۱ تا ۲۹ سال هر ۳ سال یک بار (در سنین ۲۱، ۲۴ و ۲۷ سالگی) تست پاپ اسمیر برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش بدخیمی انجام دهند. این دسته از زنان نیازی به انجام همزمان آزمایش HPV با تست پاپ اسمیر (co-testing) ندارند؛ چرا که این ویروس در این سنین آنقدر شایع است که انجام این تست به آن ها کمکی نمی کند. اما اگر نتایج تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، تست HPV هم ممکن است، سودمند باشد.

شایع ترین نتیجه ی غیر طبیعی که در تست پاپ اسمیر دیده می شود اصطلاحا ASC-US نامیده می شود. سلول های ASC-US معمولا پیش بدخیم نیستند، اما کاملا هم طبیعی نمی باشند. اگر در نتیجه آزمایش پاپ اسمیرشما ASC-US وجود داشته باشد، ممکن است آزمایش HPV انجام شود تا ببینیم آیا HPV باعث تغییر سلولی شده است یا خیر. اگر آزمایش HPV مثبت شود توصیه به انجام کولپوسکوپی می گردد.

  • اگرسن شما بین۳۰ تا ۶۵ سال هست:

انجمن سرطان آمریکا برای زنان بین ۳۰ تا ۶۵ سال توصیه می کند تا همزمان تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV  (co-testing) برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم را هر ۵ سال انجام دهند. البته برخی تست پاپ اسمیر را هر ۳ سال توصیه می کنند.

تغییرات سلولی در گردن رحم بسیار آهسته صورت می گیرد. معمولا برای بروز تغییرات سلولی وتبدیل شدن آن ها به سرطان بیش از ۱۰ سال زمان لازم است. در گذشته تست پاپ اسمیر بصورت سالیانه انجام می شد، اما اکنون ما می دانیم که تست پاپ اسمیر سالیانه لزومی نداشته و هر ۳ سال کافی است. در واقع، انجام آزمایش پاپ اسمیر بصورت سالیانه می تواند منجر به درمان غیر ضروری تغییرات سلولی شود که هرگز منجر به سرطان نمی شوند.

یکی از مزایای اضافه کردن آزمایش زگیل تناسلی به تست پاپ اسمیر این است که زنان می توانند دفعات کمتری آزمایش سرطان گردن رحم را انجام دهند. انجام همزمان تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV (co-testing) هر ۵ سال بدین معناست که ممکن است زنان به تست های کمتر، پیگیری های کمتر و در نهایت درمان کمتری نیاز داشته باشند. زنان با نتایج نرمال تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV تقریبا هیچ شانسی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم در حداقل ۵ سال آینده را نخواهند داشت.

اگرچه Co-testing روش ارجح می باشد، ولی انجام تست پاپ اسمیر به تنهایی هر سه سال نیز قابل قبول است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید سایر مقالات مرتبط با آزمایش زگیل تناسلی را در سایت آوام چی مطالعه فرمایید.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]