ام اس چیست؟ احتمالا شما هم مانند همه مردم، این روزها از گوشه و کنار اخبار و فضای مجازی نام  این بیماری را بارها شنیده‌اید. برخی از شما حتی از شنیدن نام این بیماری هم نگران و وحشت‌زده شده‌اید. ما در این مقاله به منظور کمک به شما در جهت حفظ سلامتی، نکاتی را در رابطه با این بیماری، تغذیه بیماران ام اس و پیشگیری از ام اس با تغذیه در اختیار شما خواهیم گذاشت.

نقش تغذیه در بروز بیماری ام اس

مالتیپل اسکلروزیس (Multiple sclerosis) یا تصلب بافت چندگانه که از آن با عنوان اختصاری ام‌ اس (MS) یاد می‌شود، نوعی بیماری طولانی مدت است که می‌تواند بر مغز، نخاع و اعصاب بینایی چشم تاثیر بگذارد. همچنین ام اس می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بینایی، تعادل، کنترل عضلات و سایر عملکردهای اساسی بدن شود. این عوارض اغلب برای هرکسی که به این بیماری مبتلا شده باشد، متفاوت است.

ممکن است برخی افراد دچار علائم خفیفی باشند که هیچ نیازی به درمان ندارد، اما در نقطه مقابل امکان دارد برخی از افراد در انجام کارهای عادی روزمره خود نیز با مشکل مواجه شوند.

 

علائم ام اس چیست؟ آیا من ام اس دارم؟

علت بروز ام اس

ام اس زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن، به ماده‌ای با بافت چربی به نام میلین (myelin) که اطراف رشته‌های عصبی را پوشانده است و از آن‌ها محافظت می‌نماید، حمله می‌کند. بدون این پوسته بیرونی رشته‌های عصبی شما آسیب می‌بیند. این آسیب بدین معنی است که مغز شما نمی‌تواند به درستی سیگنال‌ به اعضای بدن ارسال کند و اعصاب شما نیز نمی‌تواند مانند شرایط عادی در حرکت و احساس به شما کمک کند. در نتیجه ممکن است علائمی مانند موارد زیر رخ دهد:

  • مشکل در راه رفتن
  • احساس خستگی مداوم
  • ضعف عضلانی یا اسپاسم
  • ضعف در بینایی یا دو بینی
  • مشکلات جنسی
  • درد
  • افسردگی
  • مشکلات حافظه

اغلب اولین علائم ام اس بین سنین 20 تا 40 سالگی رخ می‌دهد. در مورد بیشتر مبتلایان به ام اس می‌توان گفت که با گذشت زمان، علائم آن‌ها وخیم‌تر خواهد داشت. در این میان مسائلی که اهمیت زیادی دارند علل ابتلا، نقش تغذیه در سلامت، تغذیه بیماران ام اس، پیشگیری از ام اس با تغذیه و نقش تغذیه در ام اس می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

برای تشخیص ام ای اس از طریق ازمایش خون میتوانید اقدام کنید آزمایش خون در منزل راحت‌ترین وسریعترین آزمایش

تغذیه بیماران ام اس

از نظر بسیاری از پزشکان متخصص، پیشرفت بیماری با داشتن تغذیه مناسب، قابل کنترل خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهند که تغذیه بیماران ام اس در کاهش علائم این بیماری و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به ام اس تاثیرگذار است. به عنوان مثال، طبق نظر برخی از پزشکان داشتن رژیم غذایی کم چربی می‌تواند به مبتلایان به ام اس کمک کند و از سمت دیگر محصولات حیوانی باعث بدتر شدن شرایط آنان می شود.

به طور کلی نقش تغذیه در سلامت و اهمیت آن بر هیچ کسی پوشیده نیست. پس با رعایت برخی نکات در مورد تغذیه بیماران ام اس، می‌توان به پیشگیری یا کنترل این بیماری‌ کمک کرد.

نقش تغذیه در ام اس

همه ما از نقش تغذیه در سلامت آگاه هستیم و می‌دانیم که خوردن یک رژیم غذایی حاوی قند و غذای فرآوری شده برای سلامتی مضر است، اما امروزه تحقیقاتی در مورد پیشگیری از ام اس با تغذیه انجام شده است که نشان می‌دهد برخی از غذاهای فرآوری شده ممکن است با ایجاد مشکلاتی در روده، خطر ابتلا به ام اس را افزایش دهند. با توجه به اهمیت تغذیه بیماران ام اس، در ادامه برخی از غذاهای مفید و مضر برای این بیماری، ذکر می شود.

غذاهای مفید برای ام اس

غذاهای مفید برای ام اس

1.     غذاهای سرشار از ویتامین D

طبق مشاهدات و آزمایش‌های انجام شده، شیوع ام اس در افرادی که کمبود ویتامینD  دارند، بیشتر است. ویتامین D از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به دست می آید. همچنین می‌توان برای جبران این کمبود از غذاها یا مکمل‌های حاوی ویتامین D استفاده کرد.

2.     میوه‌های تازه

یبوست یکی از بزرگترین مشکلاتی است که مبتلایان به ام اس از آن رنج می‌برند. میوه‌هایی که رنگ روشن دارند را به منظور افزایش فیبر بدن و جلوگیری از یبوست در رژیم غذایی خود قرار دهید. خوردن غذاهای کامل مانند میوه‌ به جای قندهای تصفیه شده، موجب بالا رفتن مقاوت بدن در برابر ام اس کمک می‌شوند.

3.     سبزیجات

سبزیجات دارای برگ سبز، اسفناج، کلم بروکلی و غذاهای سرشار از فیبر به حفظ وزن سالم و جلوگیری از برخی بیماری‌ها از جمله ام اس کمک می‌کنند. رژیم غذایی پر فیبر و کم چربی برای پیشگیری از ابتلا به ام اس توصیه می‌شود.

4.     زنجبیل

بر اساس تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه مواد غذایی، زنجبیل به عنوان یک ضد التهاب (التهاب عصب) قوی محسوب می شود. می‌توانید از زنجبیل در چایی، ترشیجات و سس سالاد استفاده کنید.

5.     روغن‌های گیاهی

به جای روغن‌های اشباع مانند کره، از روغن زیتون یا روغن بذر کتان استفاده کنید. این روغن‌ها دارای چربی‌های اشباع نشده و سالم هستند که به کاهش کلسترول و التهاب کمک می‌کنند.

غذاهای مضر برای ام اس

1.     شکر

از خوردن غذاهای پر از شکر خودداری کنید، زیرا تعادل قند خون را از بین می‌برند و میزان خستگی ناشی از ام اس را افزایش می‌دهند.

2.     الکل

الکل یک عامل تاثیرگذار روی سیستم عصبی مرکزی محسوب می‌شود. طبق گزارش انجمن ملی ام اس، برخی از مبتلایان به ام اس پس از تنها یک بار نوشیدن الکل، دچار افزایش علائم عصبی مانند عدم تعادل می شوند. علاوه بر این، ترکیب الکل در بدن با برخی از داروهای مخصوص ام اس، می‌تواند عوارض ناگواری به همراه داشته باشد.

3.     لبنیات پر چرب

از مصرف موادغذایی حاوی چربی‌های حیوانی و اشباع شده خودداری کنید. برای حفظ رژیم غذایی کم‌چرب، محصولات لبنی کم‌چرب را انتخاب کنید.

4.     نمک

مصرف زیاد نمک با تشدید علائم ام اس مرتبط است. با اضافه کردن ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه، مصرف نمک در غذا را محدود کنید.

5.     کافئین

بیماران ام اس غالبا از مشکلات مثانه رنج می‌برند. کاهش مصرف کافئین می‌تواند به کاهش برخی از علائم ام اس کمک کند.

امید است با توجه به توضیحات مطرح شده در مورد تغذیه بیماران ام اس و به طور کلی نقش تغذیه در سلامت، اقداماتی در جهت پیشگیری از ام اس با تغذیه انجام شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]