سلامتی مهم‌ترین حقیقت زندگی است و بدون داشتن آن، لذت بردن از بهترین و شیرین‌ترین اتفاقات نیز غیر ممکن خواهد بود. کمک به ارتقاء سلامتی و کیفیت زندگی سالمندان، بازگرداندن سلامتی از دست رفته بیماران و حفظ شادی و سلامت کودکان، خط مشی خدمات پرستاری در منزل بوده و کمک‌های مورد نیاز برای داشتن یک زندگی ایده‌ال را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در این مقاله قصد داریم ابتدا ضرورت حضور یک پرستار در منزل را مورد بررسی قرار داده و به شرح کامل خدمات ارائه شده از سوی این افراد بپردازیم. در ادامه، عوامل موثر بر هزینه پرستاری در منزل را تشریح کرده و به ارائه تعرفه خدمات پرستاری در منزل سال ۱۳۹۹خواهیم پرداخت.

  1. خدمات پرستاری در منزل چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟
  2. مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه پرستار در منزل چه هستند؟
  3. تعرفه خدمات پرستاری در منزل سال ۱۳۹۹

هزینه پرستار در منزل

خدمات پرستاری در منزل چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

ریتم تند زندگی و وجود مشغله‌های فراوان، جزو اصلی‌ترین مشخصه‌های دنیای مدرن امروزی بوده و همین موضوع سبب بروز مشکلات متعدد برای افرادی با شرایط خاص شده است. خانواده‌هایی که با مشکل بیماری یکی از اعضای خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، یکی از همین گروه‌هایی هستند که شرایط زندگی خاصی داشته و در زمینه‌های مختلف دچار مشکل می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید مراقبت‌های لازم بعد از مرخص شدن از بیمارستان، مهم‌ترین بخش از پروسه درمان بیماران محسوب شده و کوچک‌ترین اختلال در این دوره، بهبودی بیماران را به تعویق انداخته و در مواقعی نیز سبب بروز مشکلات جبران ناپذیر برای این افراد خواهد شد.

تحمل محیط بیمارستان برای بسیاری از افراد دشوار بوده و بازگشت به منزل و ادامه درمان در محیط آرامش‌بخش آن، یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های این افراد محسوب می‌گردد. در چنین شرایطی، عدم تخصص لازم برای پرستاری از بیمار از یک سو و نداشتن وقت کافی برای پرستاری از سوی دیگر، سبب بروز نگرانی در اطرافیان بیمار شده و آنان را برای مرخص کردن بیمار خود از بیمارستان دچار تردید می‌کند.

اینجاست که پرستار در منزل به کمک شما آمده و با ارائه خدمات تخصصی و مورد نیاز، امکان ادامه پروسه درمان در منزل را فراهم می‌آورد. خدمات پرستاری در منزل یکی از بهترین خدمات ارائه شده در حوزه سلامت به‌شمار می‌روند که ضمن بهبود شرایط زندگی برای بیماران و اطرافیان آن‌ها، تاثیر بسیار زیادی در تسریع روند بهبودی و ایده‌آل نمودن شرایط آنان بر جای می‌گذارند.

خدمات پرستاری در منزل برای بیماران، طیف وسیعی از خدمات را شامل می‌شود و شما با خیال راحت می‌توانید تمامی امور مربوط به بیمار خود را به پرستار وی سپرده و بدون کوچک‌ترین نگرانی، روند عادی زندگی خود را پیش بگیرید. یکی از خدماتی که در این زمینه به بیماران ارائه می‌گردد، تزریقات در منزل است که زحمت مراجعه به مراکز درمانی را از روی دوش شما و بیمارتان برمی‌دارد. با استفاده از خدمات تزریقات در منزل، دیگر نیازی به حضور در مراکز درمانی و صرف وقت و انرژی فراوان نخواهید داشت و به‌راحتی می‌توانید این خدمات را در منزل خود دریافت نمایید. حضور در بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی، خطر ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی و ویروسی را نیز افزایش می‌دهد که با استفاده از خدمات پرستاری و تزریقات در منزل می‌توانید این ریسک را از میان برداشته و سلامتی بیمارتان را تضمین نمایید.

پیگیری دقیق و منظم مراقبت‌ها و اقدامات درمانی بیمار نیز از جمله وظایف پرستار در خانه است و شما می‌توانید با خیال راحت، این موضوع را به پرستاری که استخدام کرده‌اید بسپارید.

کارهایی از قبیل مصرف به موقع داروها، کنترل قند و فشار‌خون نیز از جمله مهم‌ترین وظایف پرستار بیمار در منزل بوده و تاثیر بسیار زیادی در تسریع روند بهبودی بیماران بر جای می‌گذارند. علاوه بر موارد گفته شده، انجام تمرینات فیزیوتراپی بیمارانی که برای بهبودی خود نیاز به پیگیری منظم این جلسات تمرینی دارند نیز جزو خدمات پرستاری در منزل محسوب شده و شما را از مراجعه به مراکز فیزوتراپی و انتظار در صف‌های طولانی بی‌نیاز می‌کند.

از دیگر خدماتی که پرستاران در منزل به شما ارائه می‌کنند، می‌توان به انجام کارهای شخصی و نظافت بیماران اشاره نمود. این افراد، وظیفه انجام این امور را نیز بر دوش داشته و تلاش خود را برای رفع تمامی نیازهای ریز و درشت بیمار به‌کار می‌گیرند.

علاوه بر بیماران، گروه دیگری از افراد نیز وجود دارند که برای داشتن بالاترین کیفیت زندگی و ادامه حیات به بهترین شکل ممکن، نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. این گروه، سالمندانی هستند که در بسیاری از زمینه‌ها نیاز به کمک دارند و بدون دریافت این کمک‌ها، قادر به داشتن یک زندگی مطلوب نخواهند بود. شرایط زندگی در عصر حاضر، امکان مراقبت مداوم از سالمندان را برای بسیاری از افراد غیرممکن کرده و آنان را در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه ساخته است.

 

شاید در نگاه اول، خانه‌های سالمندان یک گزینه بسیار مناسب برای این افراد به‌ نظر برسد؛ اما با بررسی دقیق‌تر این موضوع به این نتیجه می‌رسید که این اقدام ممکن است به روحیه سالمند و حتی روابط خانوادگی شما آسیب‌های غیرقابل جبرانی را وارد آورد. در این مواقع، استخدام یک پرستار سالمند و گرفتن کمک تخصصی از این فرد، نه‌تنها دغدغه شما را در این زمینه از بین خواهد برد، بلکه کمک بسیار موثری نیز به بهبود شرایط عزیز سالمندتان خواهد نمود.

پرستار سالمند در منزل

حضور یک پرستار سالمند در منزل، می‌تواند بزرگ‌ترین کمک را به سالمند شما کرده و نیازهای وی را در تمامی زمینه‌ها برطرف نماید. روابط اجتماعی مناسب و یا به عبارتی داشتن همدم، یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد سالمند محسوب شده و نقش بسیار زیادی در کیفیت زندگی این افراد ایفا می‌کند. وجود یک پرستار در خانه می‌تواند این نیاز سالمندان را به بهترین شکل ممکن پاسخ داده و مشکل تنهایی این عزیزان را برطرف نماید.

در کنار نیازهای روحی، نیازهای جسمی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برطرف کردن آن‌ها جزو وظایف اصلی پرستار به‌شمار می‌رود. امور مربوط به نظافت شخصی سالمندان و کارهایی چون استحمام نیز جزو اموری هستند که سالمندان در بسیاری از موارد به دلیل مشکلات و ناتوانی‌های جسمی قادر به انجام آن‌ها نیستند؛ در این شرایط با کمک گرفتن از یک پرستار سالمند می‌توانید این امور را به وی سپرده و شرایطی مناسب برای سالمندان خود فراهم آورید.

محدودیت‌های حرکتی سالمندان در بسیاری از اوقات، مانع از رسیدگی آنان به امور منزل شده و گرفتن کمک از دیگران را به یک امر ضروری تبدیل می‌کند. پرستار سالمند در منزل، کمک‌های لازم در این زمینه را نیز به سالمندان ارائه کرده و شرایط ایده‌آل را برای آنان فراهم می‌آورد.

در کنار تمامی این موارد، مراقبت‌های پزشکی یکی از اساسی‌ترین نیازهای سالمندان هستند و وجود یک پرستار برای انجام این امور جزو نیازهای ضروری آنان به‌شمار می‌رود. پرستاری که برای مراقبت از سالمند خود استخدام می‌کنید، با داشتن اطلاعات جامع و تخصصی در این زمینه، مراقبت‌های مورد نیاز را از سالمند شما به‌عمل آورده و خدمات مناسب را به وی ارائه می‌نماید.

نکته دیگری که در مورد خدمات نگهداری سالمند در منزل باید به آن اشاره نماییم، انجام امور اداری مختلف توسط پرستار سالمند است؛ البته این خدمت درصورت تمایل سالمندان و خانواده‌های آنان ارائه شده و گره‌گشای بسیاری از مشکلات آنان خواهد بود.

پرستار کودک در منزل نیز جزو خدمات نگهداری بسیار محبوب به‌شمار رفته و تقاضای بسیار زیادی برای آن وجود دارد. والدینی که به دلایلی چون مشغله کاری، قادر به مراقبت و پرستاری از کودک خود نبوده و ترجیح می‌دهند که کودکشان در منزل و محیط آشنای همیشگی حضور داشته باشد، با استخدام پرستار کودک در منزل می‌توانند خواسته خود را محقق کرده و شرایط دلخواه را برای فرزند خود رقم بزنند.

پرستار فرزند شما، تمامی وظایف مربوط به کودکتان را متقبل شده و زمینه را برای زندگی و رشد هرچه‌بهتر وی مهیا می‌سازند. تغذیه، استحمام، مراقبت و پر کردن اوقات فراغت، مهم‌ترین وظایف پرستار کودک در منزل به‌شمار رفته و در اولویت کاری وی قرار دارند. دریافت خدمات نگهداری کودک در منزل خیال شما را از بابت فرزندتان راحت کرده و رسیدگی به مشغله‌های شغلی را برایتان ممکن می‌سازد.

مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه پرستار در منزل چه هستند؟

هزینه پرستار در منزل

فرقی نمی‌کند که شما کدام‌یک از خدمات پرستاری در خانه را انتخاب کرده باشید؛ چه پرستار کودک در منزل استخدام کرده باشید، چه پرستار سالمند و چه پرستار بیمار، در هر صورت هریک از این خدمات بهای مشخصی داشته و هزینه خاصی را برای شما به‌دنبال خواهند داشت. تفاوت‌های موجود در هزینه خدمات ارائه شده، تحت تاثیر ۳ عامل مشخص قرار دارند که این عوامل عبارتند از:

  • مدت زمان ارائه خدمات

اولین و مهم‌ترین موضوعی که در تعیین هزینه خدمات نگهداری در منزل تاثیر داشته و در تعرفه خدمات پرستاری در منزل سال ۹۹ نیز مد نظر قرار داده شده است، فاکتور زمان است. نخستین موضوعی که هنگام استخدام پرستار برای انجام مراقبت‌های مختلف در منزل باید در مورد آن به توافق برسید، ساعات کاری وی و بازه زمانی مورد نظر شما برای دریافت خدمات مختلف است؛ این‌که پرستار شما چه ساعاتی از شبانه‌روز را باید مشغول به‌کار باشد و مراقبت‌های مدنظر برای چه مدتی ادامه خواهند داشت، نقش بسیار مهمی در تعیین هزینه خدمات نگهداری در منزل دارند. در برخی از موارد، شما نیاز به یک پرستار پاره‌وقت دارید و مسلما هزینه‌ای که برای این شخص پرداخت خواهید نمود با پرستاری که انتظار خدمات تمام وقت از او دارید متفاوت خواهد بود. بازه زمانی نیز یکی از عواملی است که تاثیر بسیار زیادی در هزینه‌ای که برای خدمات نگهداری در منزل می‌پردازید برجای خواهد گذاشت. بسته به‌ این‌که خدمات مورد نیاز شما در بازه زمانی کوتاه‌مدت ارائه خواهند شد و یا خدمات مراقبتی بلند مدت دریافت خواهید کرد، هزینه‌های پرداختی‌تان نیز متغیر بوده و مبالغ متفاوتی را شامل خواهند شد.

  • نوع خدمات ارائه شده

فاکتور بسیار مهم دیگری که در تعیین هزینه خدمات مراقبتی در منزل مطرح بوده و در تعیین تعرفه خدمات پرستاری در منزل سال ۹۹ نیز لحاظ شده است، نوع خدمات ارائه شده از سوی پرستاران است. به طور کلی خدمات پرستاران و مراقبان در منزل به دو دسته کلی زیر تقسیم شده و هر یک از این خدمات نیز هزینه مشخصی را شامل می‌شوند:

  • خدمات درمانی
  • خدمات مراقبتی

اگر پرستاری که استخدام می‌کنید وظیفه ارائه خدمات درمانی مختلف برای بیمار، کودک و یا سالمند شما را بر عهده داشته باشد، تعرفه مشخصی را باید برای این خدمات بپردازید. این خدمات شامل موارد بسیاری می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از: انواع پانسمان و تزریقات در منزل، سازماندهی و رسیدگی به مصرف منظم داروها، فیزیوتراپی، کنترل فشار خون و دیگر علائم حیاتی. در کنار خدمات درمانی، خدمات دیگری نیز وجود دارند که مربوط به مسائل غیر پزشکی شده و طیف بسیار وسیعی از مراقبت‌ها را شامل می‌شوند. رسیدگی به امور شخصی و نظافتی گیرنده خدمات، کارهای مربوط به نظافت منزل، پر کردن اوقات فراغت و فراهم آورن شرایط ایده‌آل برای شخص مورد نظر، از جمله خدمات مراقبتی ارائه شده از سوی پرستار در منزل بوده و تعرفه‌های مشخصی را برای دریافت آن‌ها باید بپردازید.

  • موقعیت جغرافیایی گیرنده خدمات مراقبتی

عامل مهم دیگری که بر هزینه پرستار در منزل تاثیرگذار بوده و در بسیاری از موارد اهمیت آن نادیده گرفته می‌شود، موقعیت جغرافیایی گیرنده خدمات است. موقعیت جغرافیایی فرد گیرنده به دلیل تغییراتی که در هزینه‌های جانبی پرستار در منزل ایجاد می‌کند حائز اهمیت بوده و تعرفه‌های خدمات مراقبت در منزل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هزینه‌هایی که پرستار برای حضور در محل کارش باید بپردازید تاثیر مستقیمی بر درآمد وی داشته و همین موضوع نیز اثری تعیین‌کننده بر هزینه‌های پرداختی شما بر جای خواهد گذاشت.

تعرفه خدمات پرستاری در منزل سال ۱۳۹۹

تعرفه خدمات پرستاری در منزل سال ۱۳۹۹

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در زمینه دریافت خدمات نگهداری در منزل برای افراد مطرح وجود دارد، هزینه این خدمات و بار مالی ناشی از آن است. در کنار عواملی که در قسمت قبلی شرح دادیم، تعرفه‌های مشخص شده از سوی وزارت بهداشت نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در هزینه این خدمات بر جای گذاشته و آن‌ها دچار نوسان می‌کنند.

اگر به‌دنبال کسب اطلاعات لازم در زمینه تعرفه خدمات پرستاری در منزل سال ۹۹ هستید، باید بدانید که مقدار این تعرفه‌ها در حال حاضر به صورت رسمی به مراکز مربوطه ابلاغ نشده است؛ اما با نگاهی به تعرفه خدمات پرستاری در منزل سال ۹۸ می‌توانید مبلغ تقریبی این خدمات در سال جاری را محاسبه کرده و طبق آن، اقدامات لازم را انجام دهید.

تعرفه خدمات پرستاری در منزل سال ۹۸ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

ردیف شرح خدمات مبلغ به ریال
۱ بازکردن، برداشتن یا دونیم کردن گچ ۱۱۶۰۰۰
۲ تعویض سوند مثانه ۷۵۱۰۰۰
۳ خون‌گیری وریدی ۱۱۶۰۰۰
۴ سرم‌تراپی در منزل ۲۳۱۰۰۰
۵ تزریق داروی زیر جلدی یا عضله به ازای هر تزریق ۱۰۵۰۰۰
۶ تزریق داروی وریدی به ازای هر تزریق ۱۷۲۰۰۰
۷ تعویض پانسمان تا ۲۰ سانتی‌متر ۲۸۹۰۰۰
۸ تعویض پانسمان در بیماران دارای زخم بستر ۳۴۷۰۰۰
۹ پانسمان در موارد سوختگی ۴۶۲۰۰
۱۰ پانسمان زخم پای دیابتی ۴۶۲۰۰۰
۱۱ انجام انما ۴۶۲۰۰۰
۱۲ کشیدن بخیه تا ۱۰ گره ۳۴۷۰۰۰
۱۳ کشیدن بخیه بیش از ۱۰ گره ۵۲۰۰۰۰
۱۴ گذاشتن کاندوم شیت ۱۱۶۰۰۰
۱۵ حمام بیمار در منزل ۴۶۲۰۰۰
۱۶ فتوتراپی ۴۰۵۰۰۰
۱۷ اکسیژن تراپی( اموزش به بیمار، اتصال به تجهیزات و یک ساعت مراقبت) ۳۹۷۰۰۰
۱۸ تنظیم دستگاه مراقبت‌های ویژه و آموزش به بیمار ۲۸۹۰۰۰
۱۹ انجام دیالیز توسط پرستار دوره دیده ۹۲۴۰۰۰
۲۰ NGT با دستور پزشک ۳۴۷۰۰۰
۲۱ گرفتن فشار خون بیمار و کنترل علائم حیاتی وی ۱۱۶۰۰۰
۲۲ مراقبت‌های حرفه‌ای پرستاری به ازای هر یک ساعت، برای بیماران عادی( خدماتی همچون: کنترا علائم حیاتی،ویزیت، تزریقات، پانسمان و…) ۱۶۲۰۰۰
۲۳ مراقبت‌های حرفه‌ای پرستاری به ازای هر یک ساعت، برای بیماران عادی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند( شامل خدماتی چون: کنترل علائم حیاتی، ویزیت، تزریقات، پانسمان و…) ۱۹۷۰۰۰
۲۴ مراقبت‌های حرفه‌ای پرستاری به ازای هر یک ساعت برای بیماراننیازمند مراقبت‌های ویژه قلبی ـ ریوی( شامل کلیه خدمات پرستاری از جمله: تزریقات، پانسمان، کنترل علائم حیاتی و…) ۲۳۱۰۰۰
۲۵ مراقبت‌های اولیه پرستاری توسط کمک پرستار به ازای هر یک ساعت( شامل نگهداری، خدمات بهداشتی و نظافتی بیمار، جابجایی بیمار، استحمام، رفع نیازهای شخصی مانند غذا خوردن، رفتن به سرویس بهداشتی وخدماتی از این قبیل) ۹۲۰۰۰

*لازم به ذکر است که هزینه کلیه خدمات نام‌برده شده در جدول فوق، در صورتی که از سوی بهیار به بیماران ارائه شوند، معادل ۷۰ درصد نرخ اعلام شده در جدول محاسبه خواهد شد.

مطلبی که خواندید، انواع مختلف خدمات ارائه شده توسط پرستار در منزل را مورد بررسی قرار داده و به معرفی عوامل تاثیرگذار در هزینه خدمات پرستاری در منزل می‌پردازد. این مطلب همچنین اطلاعات لازم در رابطه با نحوه محاسبه تعرفه خدمات پرستاری در منزل سال ۹۹را ارائه کرده و نکات مورد نیاز را در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]