خدمات مراقبت در منزل

امروزه به لطف پیشرفت‌هایی که در زمینه خدمات اتفاق افتاده است، شاهد ارائه انواع جدید و بسیار مفیدی از خدمات به افراد مختلف هستیم. خدمات مراقبت در منزل یکی از همان خدمات نوین و پرطرفداری است که در زمینه ارائه خدمات به بیماران و سالمندان ارائه شده و توانسته گره از مشکلات افراد بسیاری بگشاید.

در این مقاله شما را با مزایای بهره‌مندی از انواع مختلف این خدمات مانند ویزیت پزشک در منزل ، آشنا کرده و ضمن تشریح خدمات نگهداری بیمار در منزل، در رابطه با خدمات نگهداری سالمند در منزل نیز صحبت خواهیم کرد. اگر در زمینه پرستاری از بیمار در منزل سوالاتی دارید و به دنبال پیدا کردن موسسه‌ای برای دریافت این نوع خدمات هستید، مقاله زیر را با دقت مطالعه فرمایید.

  • معرفی مزایای خدمات مراقبت در منزل
  • نکات مهم برای دریافت خدمات نگهداری بیمار در منزل
  • دلایل قانع‌کننده برای دریافت خدمات نگهداری سالمند در منزل
  • مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک پرستار در منزل باید داشته باشد

معرفی مزایای خدمات مراقبت در منزل

مزایای خدمات مراقبت در منزل

بیشتر افرادی که بنا به هر دلیلی مدتی را دور از خانه خود گذرانده باشند، هنگام برگشت به منزل این ضرب‌المثل معروف را بر زبان می‌آورند که: هیچ‌جا خانه خود آدم نمی‌شود! این اصطلاح مخصوصا زمانی که افراد به‌دلیل بیماری، مدتی را در بیمارستان بستری شده‌ باشند بیشتر به‌کار برده شده و یکی از شکایت‌های اصلی آن‌ها در دوران بستری محسوب می‌شود.

در کنار دلتنگی برای محیط خانه و اعضای خانواده، خطر بروز بیماری‌ها و عفونت‌های بیمارستانی در بیماران نیز مزیدبرعلت شده و آن‌ها را برای بازگشت به خانه بی‌قرار می‌کند.

شاید چندین سال پیش که خدمات مراقبت در منزل هنوز به جایگاه کنونی خود نرسیده و محبوبیت پیدا نکرده بود، درخواست بیماران برای مرخص شدن از بیمارستان، از طرف پزشک و اعضای خانواده وی مورد مخالفت شدید قرار می‌گرفت؛ اما امروزه به لطف ارائه خدمات پرستاری از بیمار در منزل، دیگر هیچ نگرانی از جانب پزشک و خانواده بیمار وجود نداشته و درخواست وی برای مرخصی هرچه‌زودتر از بیمارستان، با استقبال مواجه می‌شود.

شرایط زندگی در دنیای مدرن و پرتلاش امروزی دیگر مثل گذشته امکان مراقبت از بیماران را برای تمام اعضای خانواده میسر نکرده و مشکلات فراوانی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. این‌روزها دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که مشغله‌های کاری متعدد نداشته باشد و بتواند از بیمار خود در منزل به‌خوبی مراقبت کند.

در کنار عامل مشغله، عدم تجربه و مهارت افراد معمولی برای مراقبت از بیماران در منزل نیز از جمله عواملی است که لزوم وجود یک پرستار درخانه را بیش‌از‌پیش حیاتی کرده و به یکی از اصلی‌ترین اقدامات لازم برای بهبودی هرچه‌سریع‌تر بیمار مبدل می‌کند. با استفاده از خدمات پرستاری از بیمار در منزل، می‌توانید مطمئن باشید که بیمار شما به بهترین شکل ممکن تحت مراقبت‌های لازم قرار گرفته و دوران نقاحت خود را سپری می‌کند.

از سوی دیگر، استفاده از خدمات نگهداری بیمار در منزل برای کسانی که به تنهایی زندگی‌ می‌کنند نیز یک امر حیاتی تلقی شده و لازمه بازگشت هرچه‌سریع‌تر آن‌ها به زندگی عادی محسوب می‌شود.

این افراد برای دریافت به‌موقع داروهای خود و سایر خدمات پزشکی مورد نیاز به کمک احتیاج دارند و عدم دریافت این کمک از سوی یک شخص متخصص می‌تواند روند بهبودی آنان را مختل کرده و آسیب‌های جدی و غیر قابل جبرانی را متوجه آن‌ها سازد. در کنار مصرف به‌موقع دارو، نظارت بر تغذیه و رژیم غذایی بیماران نیز از دیگر خدمات نگهداری بیمار در منزل است که نقش بسیار مهمی در بهبودی این افراد و رسیدن به سلامتی آن‌ها دارد. همان‌طور که می‌دانید تغذیه مناسب و پیروی از رژیم غذایی سالم و حتی خاص، نقش بسیار مهمی در تسریع روند بهبود بیماران ایفا می‌کند و متاسفانه افرادی که تنها زندگی می‌کنند، اغلب قادر به رعایت دقیق این موارد نیستند.

خدمات مراقبت در منزل تنها شامل مراقبت‌های درمانی و کمک به روند بهبود بیماران نیست، بلکه کمک به این افراد برای داشتن یک زندگی نرمال و بدون مشکل را نیز شامل شده و شرایط ایده‌ال را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

کارهای عادی و روزانه جزو فعالیت‌هایی هستند که بیماران به دلیل شرایط خاص خود قادر به انجام آن‌ها نیستند و این موضوع به‌خصوص در صورتی که این افراد به‌تنهایی زندگی کنند، شرایط سختی را برایشان به‌همراه خواهد آورد. یک پرستار در خانه، علاوه بر تسهیل مراقبت‌های پزشکی برای این افراد، انجام فعالیت‌های روزمره را نیز برای بیماران ممکن ساخته و مشکلات آن‌ها را در این زمینه مرتفع خواهد کرد.

وجود یک پرستار در منزل که با صبر و شکیبایی تمام، خدمات تخصصی و لازم را در اختیار بیماران قرار دهد، دقیقا همان چیزی است که این افراد برای بهبودی هرچه‌سریع‌تر به آن نیاز داشته و با کمک آن قادر به از سرگیری زندگی عادی خود هستند.

آیا به پرستار در منزل نیاز دارید؟ با خدمات پرستار در منزل آوام چی آشنا هستید؟

ویزیت پزشک در منزل نیز یکی از خدمات مراقبت در منزل به‌شمار رفته و نیاز شما برای حضور در مراکز پزشکی و صرف  مدت‌زمان طولانی را از میان برمی‌دارد. حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای معاینه توسط پزشک، علاوه بر گرفتن زمان و انرژی بسیار از بیمار، خطر درگیر شدن وی با عفونت‌ها و ویروس‌های مختلف را نیز افزایش داده و تاثیر منفی در روند بهبودی او بر جای خواهد گذاشت؛ ویزیت پزشک در منزل بهترین گزینه برای مقابله با این خطرات بوده و با از بین بردن ریسک بروز این عفونت‌ها، بهبود بیمار را نیز تسهیل می‌بخشد.

نکات مهم برای دریافت خدمات نگهداری بیمار در منزل

نکات مهم برای دریافت خدمات مراقبت در منزل

همان‌طور که گفته شد، پرستاری از بیمار در منزل یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده بیماران بوده و در بسیاری از موارد به دلایلی همچون مشغله و یا عدم تخصص در این زمینه، امکان‌پذیر نیست. در چنین مواردی وجود پرستار در خانه به ‌شما کمک خواهد کرد تا با خیال راحت بیمار خود را به وی سپرده و بدون کوچک‌ترین نگرانی و دغدغه‌ای، مشغله‌های روزمره خود را از سر گیرید.

اما مطمئنا در زمینه اعتماد به پرستار دچار تردید شده و نمی‌توانید به راحتی به هر شخصی اعتماد کنید، که باید بگوییم کاملا حق دارید! اما از کجا باید بدانید شخصی که برای مراقبت از خود و یا یکی از عزیزان بیمار خود انتخاب می‌کنید، شایستگی‌های لازم را داشته و می‌تواند این وظیفه را به‌خوبی انجام دهید؟ در ادامه به معرفی مهم‌ترین اصول خدمات نگهداری بیمار در منزل که کاندیدای مورد نظر شما باید به آن‌ها پایبند باشد اشاره می‌کنیم:

  • احترام به ارزش‌ها و نیازهای بیمار

اولین و مهم‌ترین ملاک تصمیم‌گیری برای کسانی که وظیفه نگهداری از بیمار در منزل را متقبل می‌شوند، در اولویت قرار دادن بیماران و نیازها و ترجیحات آن‌ها است. از میان موسسات ارائه دهنده خدمات مراقبت در منزل، مراکزی که به این اصل مهم پایبند بوده و آن را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند، بهترین گزینه‌های موجود برای دریافت این نوع خدمات محسوب می‌شوند.

  • داشتن دانش کافی در زمینه پزشکی

شخصی که به عنوان پرستار انتخاب می‌شود، می‌بایست دانش کافی در زمینه پزشکی را دارا بوده و بتواند نیازهای پزشکی بیمار را به بهترین شکل ممکن پاسخگو باشد.

  • مسئولیت پذیری بالا

مسئولیت‌پذیری بالا نیز از جمله ویژگی‌هایی بسیار مهمی است که پرستار در منزل باید از آن برخوردار باشد. این موضوع یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای اعتماد شما به این شخص محسوب شده و عامل مهمی در شکل‌گیری همکاری با وی به‌شمار می‌رود.

مواردی که گفته شد مهم‌ترین نکاتی هستند که قبل از دریافت خدمات نگهداری بیمار در منزل باید به آن‌ها توجه کرده و موسسه یا شخص مورد نظر خود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که شما قرار است یکی از عزیز‌ترین افراد خانواده خود و یا حتی خودتان را در اختیار شخصی قرار دهید که باید در طول دوره بیماری، به صورت موقت یا دائمی، مراقبت‌های عمومی یا تخصصی لازم را برای بهبود شرایط انجام دهد؛ بنابراین سخت‌گیری یک امر ضروری بوده و منافع قابل ملاحظه‌ای را شامل حال شما و یا خانواده‌تان خواهد کرد.

دلایل قانع‌کننده برای دریافت خدمات مراقبت سالمند در منزل

اهمیت خدمات نگهداری سالمند در منزل

همه‌ی ما استقلال را دوست داریم و همواره به‌دنبال این هستیم که بدون گرفتن کمک و یا ایجاد مزاحمت برای دیگران، کارهای خود را به انجام برسانیم؛ اما متاسفانه با رسیدن به دوران کهنسالی، این امر ممکن است دیگر میسر نبوده و برای انجام کارهای شخصی خود نیاز به کمک داشته باشیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد بسیار بالایی از سالمندان ترجیح می‌دهند که این دوره از زندگی خود را در منزل سپری کرده و استقلال سابق خود را از دست ندهند؛ اما با توجه به کاهش توانایی‌های این عزیزان و داشتن نیاز مبرم به گرفتن کمک‌ برای انجام کارهای روزمره و شخصی، این موضوع ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای خود این افراد و دیگر اعضای خانواده آن‌ها گردد.

علاوه بر کارهای شخصی، موضوعاتی همچون مراقبت‌های پزشکی خاص نیز در رابطه با این افراد وجود دارد که انجام و پیگیری آن‌ها برای سالمندان، بدون کمک گرفتن از اشخاص دیگر میسر نبوده و این موضوع سبب بروز آسیب‌های جدی برای این افراد می‌گردد.

 بهترین راه برای رفع نیازهای شخصی سالمندان، بدون ایجاد مزاحمت برای اطرافیان، استفاده از خدمات نگهداری سالمند در منزل است. این دسته از خدمات مراقبتی، بر روی سالمندان تمرکز داشته و با ارائه خدمات تخصصی به این گروه از افراد، زندگی شاد و بدون مشکلی را برای این عزیزان فراهم می‌آورد. خدمات نگهداری سالمند در منزل، حس ناخوشاید لزوم تکیه بر اعضای خانواده را برای این افراد از میان برداشته و در عین حال امکان لذت از زندگی را برای ایشان میسر می‌سازد.

این خدمات، شرایط ایده‌آل را برای سالمندان فراهم آورده و با از میان برداشتن ریسک‌های مختلف، زندگی آرام و بدون مشکلی را به آن‌ها نوید می‌دهند. اگر بخواهیم جزئی‌تر به این مساله پرداخته و آن را مورد بررسی قرار دهیم، مزایای استفاده از خدمات نگهداری سالمند در منزل عبارتند از:

  • مقرون‌به‌صرفه بودن

برخلاف تصور رایجی که در این زمینه وجود دارد، استفاده از خدمات مراقبت در منزل برای سالمندان هزینه بسیار کم‌تری نسبت به استفاده از خدمات مراکزی همچون خانه‌های سالمندان به دنبال دارد. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که در صورت استفاده از این خدمات نه‌تنها هزینه کم‌تری را متقبل خواهید شد، بلکه در عین حال، شرایطی مطلوبی را نیز برای عزیز سالمند خود فراهم خواهید آورد.

  • شخصی‌سازی خدمات دریافتی

با استخدام یک مراقب یا پرستار در منزل برای سالمند خود، این فرصت را خواهید داشت که از تمام توجه و تمرکز وی برای بهبود شرایط عزیز خود استفاده نموده و خدماتی منحصر‌به‌فرد را در اختیار سالمند خود قرار دهید.

  • عدم از بین بردن استقلال

همان‌طور که اشاره کردیم، از بین رفتن استقلال و وجود حس ناخوشایند سربار بودن، یکی از اصلی‌ترین مشکلات و دغدغه‌هایی است که افراد در کهنسالی با آن روبه‌رو شده و از آن رنج می‌برند. خدمات نگهداری سالمند در خانه، بهترین راه‌حل برای از میان برداشتن این مشکل و تامین حس استقلال این افراد بوده و با حفظ عزت‌نفس آن‌ها، زندگی دلخواه را به ایشان ارائه می‌نماید.

  • نزدیکی به خانواده

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که استفاده از خدمات مراقبتی سالمندان در منزل آن را از میان برمی‌دارد، مشکل دوربودن افراد است که در صورت ساکن شدن در خانه‌های سالمندان اتفاق می‌افتد. دریافت خدمات مراقبتی در منزل، به سالمندان و اعضای خانواده آن‌ها این امکان را می‌دهد که بدون هیچ مشکلی و همانند قبل، با یکدیگر ملاقات داشته و هیچ محدودیتی در این زمینه نداشته باشند.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی

یکی از مشکلات رایجی که در مراکز عمومی مانند خانه‌های سالمندان وجود دارد، بالا بودن خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار و انواع عفونت‌هاست. بهره‌مندی از خدمات نگهداری سالمند در منزل ضمن از بین بردن این احتمال، از بروز مشکلات و ناراحتی‌های دیگری که در اثر سوء‌مراقبت ممکن است برای سالمندان رخ دهد نیز جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

  • برخورداری از خدمات متنوع

دریافت خدمات نگهداری از سالمندان در منزل، نه‌تنها مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی این افراد را شامل می‌شود، بلکه طیف وسیعی از دیگر خدمات مورد نیار را نیز دربرمی‌گیرد. خدماتی همچون نظافت منزل، نظافت شخصی سالمند و آماده‌کردن غذا مطابق با شرایط سالمند و رژیم غذایی مورد نیاز وی، از جمله خدماتی هستند که در صورت تمایل به برخورداری از خدمات نگهداری سالمند در منزل، به این افراد تعلق گرفته و زندگی‌ بسیار راحتی را برایشان به‌همراه می‌آورد.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان به این نتیجه دست پیدا کرد که خدمات نگهداری از سالمندان در منزل، آرامش مورد نیاز را برای این افراد و خانواده‌هایشان فراهم آورده و دغدغه‌های مختلف این افراد را از میان خواهد برداشت. با استفاده از این خدمات می‌توانید ضمن ارائه کمک‌های لازم به سالمندان با رعایت عزت نفس ایشان، این افراد که از آسیب‌پذیری بالایی برخوردار هستند را در شرایط ایده‌آل و استاندارد قرار داده و یک زندگی آرام و بی‌دغدغه را برایشان فراهم آورید.

مطالعه آزاد: آیا می‌توانم کاردرمانی و فیزیوتراپی را در منزل انجام دهم؟

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک پرستار در منزل باید داشته باشد

شخصی که عنوان پرستار در منزل انتخاب می‌کنید، ارتباط مستقیمی با بیمار دارد و سلامتی بیمار مستقیما در دست‌های او قرار گرفته است؛ بنابراین کاملا منطقی است که در انتخاب وی دقت لازم را به‌خرج داده و شخص واجد شرایط را برای تصدی این وظیفه انتخاب نمایید. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک پرستار حاذق باید دارا باشد تا بتوانید با اطمینان خاطر به وی اعتماد نمایید، به شرح زیر هستند:

  • صبر زیاد

 کم طاقتی و نوسانات خلقی از اصلی‌ترین عوارض هر بیماری محسوب شده و همین موضوع نیز کار پرستاری از فرد بیمار را برای اشخاص عادی دشوار می‌سازد. با توجه به این موضوع، اصلی‌ترین مشخصه برای شخصی که به عنوان پرستار انتخاب می‌کنید، باید صبر و شکیبایی و میزان تلسط وی بر اعصابش باشد. یک پرستار خوب با صبر بالای خود، در ناامیدکننده‌ترین شرایط نیز خونسردی خود را حفظ کرده و بهترین و منطقی‌ترین تصمیم ممکن را اتخاذ می‌کند.

  • دقت بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که لازمه پرستاری از بیمار در منزل محسوب می‌شود، دقت بالای پرستار است. فراموش نکنید که یک بیمار برای پرستاری به شخصی نیاز دارد که دقت کافی را در انجام امور به‌خرج داده و تسلط کافی بر تمامی کارها داشته باشد.

  • مسئولیت‌پذیری بالا

نداشتن حس مسئولیت‌پذیری در شغلی که مستقیما با سلامتی افراد در ارتباط بوده و هرگونه سهل‌انگاری، عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت، بدترین خصیصه‌ای است که پرستار مورد انتخاب شما می‌تواند داشته باشد. بنابراین در این مورد حساسیت لازم را به‌خرج دهید و از همکاری با اشخاصی که هرگونه سوء‌سابقه‌ای در این زمینه دارند، خودداری نمایید.

  • قدرت یادگیری بالا

پرستاری که انتخاب می‌کنید باید از قدرت یادگیری بالایی برخوردار باشد تا نکات لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراگرفته و وظایف خود را به نحو‌احسن انجام دهد.

پالسی‌نو به عنوان مرکزی معتبر برای ارائه انواع مختلف خدمات مراقبت در منزل، مشکلات مختلف بیماران، سالمندان و خانواده‌های این عزیزان را درک کرده و خدمات لازم برای بهبود شرایط این افراد را در اختیارشان قرار می‌دهد. خدمات مربوط به ویزیت پزشک در منزل، نگهداری از سالمندان در منزل و پرستاری از بیماران در خانه، از جمله خدمات ارائه شده از سوی پالسی‌نو هستند که ضمن رفع دغدغه‌های موجود در این زمینه، شرایط ایده‌آل را برای شما و عزیزانتان فراهم می‌آورند.

در این مقاله به بررسی انواع خدمات مراقبت در خانه، همچون ویزیت پزشک در منزل، خدمات نگهداری سالمندان در منزل و پرستار در منزل پرداخته و ضمن معرفی مزایای استفاده از این نوع خدمات، شرایط و نکات مهمی که در این رابطه باید مدنظر قرار دهید را نیز بیان نمودیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]