بیماری ام اس

در کنار تمام بیماری‌هایی که بشر از ابتدای خلقت تا‌کنون با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کرده است؛ در عصر حاضر شاهد برخی‌ از بیماری‌های کم‌تر شناخته شده‌ای هستیم که به دلیل کمبود اطلاعات مرتبط با آن‌ها، به یکی از ترس‌های انسان عصر حاضر تبدیل شده‌اند. بیماری ام اس یکی از همان بیماری‌هایی است که درصد قابل توجهی از افراد با آن دست‌وپنجه نرم کرده و یا در خطر ابتلا به آن هستند.

در این مقاله سعی داریم در رابطه با این بیماری عصر جدید بیشتر صحبت کرده و ضمن بیان علائم بیماری ام اس و دارو‌های مورد استفاده برای آن، راه‌های موثر جهت پیشگیری از بیماری ام اس را نیز برای شما شرح دهیم.

  • بیماری ام اس چیست و چگونه بدن شما را درگیر می‌کند؟
  • مهم‌ترین علائم بیماری ام اس چه چیزهایی هستند؟
  • آشنایی با داروهای بیماری ام اس
  • آیا پیشگیری از بیماری ام اس ممکن است؟

بیماری ام اس چیست و چگونه بدن شما را درگیر می‌کند؟

علائم بیماری ام اس

ام اس که مخفف عبارت “Multiple Sclerosis” بوده و به یکی از ترس‌های بشر امروزی نیز تبدیل شده، یک بیماری مزمن و پیش‌رونده است که در آن سیستم ایمنی بدن به درستی عمل نکرده و به اشتباه، سبب آسیب رسیدن به بدن شما می‌شود. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن شما که برای محافظت بدن‌تان در مقابل بیماری‌های و عوامل خطرساز طراحی شده است، به اشتباه به فیبرهای عصبی بدن که «میلین» نام دارند حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. در نتیجه این اتفاق، سیستم اعصاب مرکزی شما دچار آسیب شده و عملکر مغز و نخاع مختل می‌گردد. این نوع بیماری خود‌ایمنی معمولا در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال اتفاق افتاده و با شدت‌های متفاوت، بیماران را درگیر می‌کند. در بیماری ام اس مغز قادر به ارسال سیگنال به اعضای مختلف نیست که همین موضوع سبب بروز مشکلات مختلف ازجمله اختلال در حرکت می‌شود.

اگرچه در تحقیقاتی که تاکنون در رابطه با این بیماری صورت گرفته، به نتایج قطعی و مشخصی در رابطه با دلایل بروز این بیماری اشاره نشده است؛ اما طبق بررسی‌های انجام شده، برخی از عوامل ممکن است شانس ابتلا به ام اس را در افراد بالاتر ببرند که این عوامل عبارتند از:

  • ژنتیک

درست است که شما این بیماری را به طور مشخص از والدین خود به ارث نخواهید برد، اما ممکن است عوامل خطرسازی که سبب بروز ام اس می‌شوند، در ژن‌های شما وجود داشته و ریسک بالاتری نسبت به سایر افراد برای ابتلا به این بیماری داشته باشید.

  • سن

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که احتمال ابتلا به ام اس در بازه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر بوده و فاکتور سن نیز ممکن است یکی از عوامل دخیل در ظهور این بیماری محسوب گردد.

  • عفونت‌های ویروسی

تحقیقات نشان می‌دهند که گونه‌ای از ویروس‌ها در بدن برخی از بیماران ام اسی مشترک هستند و ممکن است این نوع عفونت‌های ویروسی نیز یکی از جمله دلایل مهم ابتلا به ام اس باشند.

  • محیط زندگی

مطالعات انجام شده برروی بیماران مبتلا به ام اس بیان‌گر این موضوع است که شرایط جغرافیایی نیز ممکن است یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز ام اس تلقی شوند. طبق این تحقیقات، میانگین ابتلا به این بیماری در کشورهایی با آب‌وهوای معتدل بیشتر از سایر نقاط کره زمین است.

  • سیگار

از دیگر فاکتورهای دخیل در ابتدا به ام اس می‌توان به مصرف دخانیات اشاره نمود؛ بنابراین اگر سیگار می‌کشید باید بدانید که ریسک بروز ام اس در شما بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

مهم‌ترین علائم بیماری ام اس چه چیزهایی هستند؟

علائم بیماری ام اس

از آنجایی که پاسخ‌های داده شده از طرف بدن به این بیماری خود ایمنی در افراد مختلف متفاوت است، هریک از بیماران ممکن است علائم خاصی را با شدت‌ متغیر تجربه نمایند؛ اما به عنوان شایع‌ترین علائم بیماری ام اس که در بیشتر مبتلایان به‌چشم می‌خورد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بررسی کامل تر علائم ام اس و آیا من ام اس دارم؟

  • اختلال در بینایی

مشکلات بینایی یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری محسوب شده و اولین زنگ خطر برای افراد مستعد ابتلا به این بیماری تلقی می‌شوند. این مشکلات ممکن است به صورت تاری دید یا دوبینی بروز کرده و در مراحل پیشرفته‌تر بیماری منجر به از دست دادن کامل بینایی در بیماران شوند.

  • بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن

احساس سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی در نقاط مختلف بدن مانند: صورت، بازوها، پاها و انگشتان، از مهم‌ترین هشدارهای بیماری به‌شمار می‌روند که در صورت مشاهده باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

  • خستگی و ضعف

حدود ۸۰ درصد از بیماران ام اس در مراحل ابتدایی ظهور بیماری، احساس خستگی و ضعف غیرقابل توضیحی را مشاهده می‌کنند و همین موضوع نیز، ضعف بدنی و احساس خستگی بدون دلیل را تبدیل به یکی از واضح‌ترین علائم ام اس کرده است. بروز مشکل در اعصاب ستون فقرات دلیل اصلی بروز خستگی در افراد است و بیمار تا مدت‌ها با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند.

  • درد و اسپاسم

تحقیقات صورت گرفته بر روی بیماران ام اسی نشان می‌دهد که حدود نیمی از این افراد، درد در نواحی مختلف بدن مانند کمر و پا را تجربه کرده و از اسپاسم‌های عضلانی نیز رنج می‌برند.

  • عدم تعادل و سرگیجه

این علامت اغلب در هنگام ایستادن بروز کرده و اصلی‌ترین دلیل کاهش تحرک بیماران ام اس نیز محسوب می‌گردد.

  • اختلال در عملکرد مثانه

تکرر و بی‌اختیاری ادرار یا عدم توانایی در دفع آن، از جمله شایع‌ترین علائم ام اس است که در حدود ۸۰ درصد از بیماران این مشکلات را تجربه می‌کنند.

  • مشکلات شناختی و روحی

ناتوانی و اختلال در تکلم، افسردگی، مشکلات حافظه، و عدم تمرکز نیز از جمله رایج‌ترین علائم ام اس هستند که بیشتر مبتلایان به این بیماری با آن درگیر شده و دچار مشکل می‌شوند.

  • اختلال در عملکرد جنسی

ام اس منجر به اختلال در سیستم اعصاب مرکزی می‌شود و به همین دلیل نیز بیماران ام اسی با اختلال در عملکرد جنسی مواجه شده و از نظر برانگیختگی جنسی دچار افت می‌شوند.

نیاز به آزمایش داری؟ آزمایش خون در منزل با اپلیکیشن آوام چی

 

آشنایی با داروهای بیماری ام اس

داروهای بیماری ام اس

باوجود ناشناخته بودن دلایل قطعی ام اس و عوامل تحریک‌کننده آن، پزشکان و محققان با بررسی برخی از داروها و آزمایش آن روی بیماران به این نتیجه رسیده‌اند که تعدادی از این داروها، شدت و دفعات حمله‌های ام اس را کاهش داده و تاثیر زیادی در کاهش مشکلات بیماران دارند. برخی از داروهای ام اس تجویز شده از سوی پزشکان، روی سیستم ایمنی بدن اثر گذاشته و با تقویت آن، به میزان قابل ملاحظه‌ای از شدت پیشرفت بیماری می‌کاهند. تزریق سلول های بنیادی به بیماران نیز از جمله درمان‌هایی است که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته و تاثیرات مثبت فراوانی در کنترل روند پیشرفت ام اس برجای گذاشته‌ است.

تعداد دیگری از داروهای ام اس نیز وجود دارند که برای مدیریت علائم مختلف بیماران تجویز شده و در مجموع سبب کاهش شدت علائم در آن‌ها می‌شوند. پزشک معالج با توجه به علائم بیمار و مشکلاتی که وی با آن‌ها درگیر است، نوع خاصی از این داروها را تجویز کرده و سعی می‌کند شدت این مشکلات را کاهش دهد. داروهای ضددرد و ضد التهابی و همچنین مسکن‌ها، از جمله داروهای بیماری ام اس بوده و نقش بسیار زیادی در کم کردن مشکلات مختلف بیماران ایفا می‌کنند. از دیگر داروهای ام اس می‌توان به داروهایی مانند فلوکسیتین یا آمانتادین که برای کاهش ضعف و بی‌حالی بیماران تجویز می‌گدرد اشاره نمود.

دسته دیگری از داروهای بیماری ام اس نیز وجود دارند که پزشکان برای کاهش علائم مربوط به اسپاسم‌های عضلانی بیماران تجویز کرده و سعی در کنترل و کاهش شدت این مشکلات دارند. بنزودیازپین‌ها و باکلوفن از جمله داروهایی هستند که به عنوان داروهای ام اس به بیماران تجویز شده و با کاهش قابل ملاحظه شدت و دفعات اسپاسم‌ها، توانسته‌اند رضایت بیماران را به‌دنبال داشته باشند. داروهای تجویز شده برای کنترل اختلالات ایجاد شده در مثانه، بینایی و عملکرد جنسی نیز جزو داروهای بیماری ام اس به‌شمار رفته و باتوجه به شرایط بیماران، به آنان تجویز می‌شوند.

آیا پیشگیری از بیماری ام اس ممکن است؟

پیشگیری از ام اس

 

پیشنهاد مطالعه: نقش تغذیه در بهبود بیماران ام اس چیست؟

پیشگیری از بیماری ام اس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که انسان عصر حاضر با آن روبه‌رو بوده و به دنبال یافتن پاسخی درست برای آن است. همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره کردیم، محققان و دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند به نتایج قطعی در رابطه با عوامل موثر در بروز ام اس دست‌ یابند و به همین دلیل نیز موضوع پیشگیری از ام اس، همچنان به عنوان یک معمای حل نشده در جامعه پزشکی باقی مانده است.

بنابراین تا زمانی که پاسخ قطعی و درستی برای این پرسش که چه عامل یا عواملی سبب بروز ام اس می‌شوند؟ یافت نشود، راه‌های پیشگیری از این بیماری نیز در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داشت. اما با ‌وجود ناشناخته بودن ام اس و راه‌های پیشگیری از آن، تحقیقاتی در سراسر جهان صورت گرفته و نتایج مثبتی نیز در این زمینه به ثبت رسیده است.

طبق پژوهش‌های انجام شده توسط محققان، بالا بودن سطح ویتامین D در بدن، ممکن است یکی از فاکتورهای موثر در پیشگیری از بروز بیماری ام اس در افراد مستعد بوده و ریسک ابتلا در این افراد را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. از سوی دیگر، با توجه به ارتباط مصرف دخانیات و احتمال بروز ام اس، دوری از نیکوتین نیز به عنوان یکی از عوامل موثر برای پیشگیری از ابتلا ام اس محسوب می‌گردد.

تغییر سبک زندگی و داشتن رژیم تغذیه‌ای مناسب نیز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در پیشگیری از ام اس به‌شمار رفته و همواره مورد تاکید پزشکان قرار گرفته است. قهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که طبق تحقیقات انجام شده، احتمال ابتلا به ام اس را کاهش داده و تاثیرات مثبتی از خود برجای می‌گذارد. علاوه بر تغذیه صحیح، ورزش و داشتن فعالیت بدنی منظم نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله ام اس را به حداقل می‌رساند.

 در این مقاله به صحبت در رابطه با بیماری ام اس پرداخته و ضمن بحث در رابطه با عوامل موثر در بروز آن، شایع‌ترین علائم این بیماری را نیز معرفی نمودیم. داروهای بیماری ام اس و راه‌های پیشگیری از این بیماری نیز از جمله موضوعاتی هستند که در مطلب فوق به‌طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]