علائم بیماری دیابت چیست؟ دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 چیست؟در اصل بیماری قند خون یا دیابت بدین صورت است که بدن انسولین کمی تولید می‌کند یا نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهد. گلوکز یکی از مواد مغذی است که بدن به آن نیاز دارد. از این رو توسط دستگاه گوارش، جذب خون شده و وارد اندام‌ها می‌شود. جذب گلوگز از خون به کمک انسولین انجام می‌گیرد و در صورتی که این روند به خوبی طی نشود، علائم قند خون بالا در فرد مشاهده می‌شود. از این رو مقدار آن در بدن کاهش می‌یابد و گلوکز مورد نیاز بدن از خون گرفته نمی‌شود. از این رو نه تنها اندام‌ها دچار ضعف می‌شوند، بلکه میزان قند در خون بیشتر از حد معمول می‌شود.

بیماری دیابت دو نوع است که به دیابت نوع 1 و 2 تقسیم‌بندی می‌شود. این بیماری علائمی دارد که با توجه به آن‌ها، فرد باید برای بررسی بیشتر و اقدامات درمانی به پزشک مراجعه کند.

بیماری دیابت

دیابت نوع 1 و درمان بیماری دیابت

سلول‌های بتا که در لوزالمعده هستند، کار ترشح انسولین را بر عهده دارند که در دیابت نوع 1 این سلول‌ها از بین می‌روند. از این رو بدن توانایی جذب قند موجود در خون را ندارد. این بیماری به دیابت نوع 1 معروف است و فقط 5 درصد از بیماران دیابتی در این گروه جای می‌گیرند. این دیابت در بین افراد سفید پوست شیوع بیشتری دارد و معمولاً در سنین کمتر از 20 سال شروع می‌شود. به احتمال زیاد، مسائل ژنتیکی در بروز این بیماری تأثیر دارند یا ممکن است ویروس‌ها و عوامل محیطی با تحریک دستگاه ایمنی بدن، این مسئله را به وجود آورند.

علائم بیماری دیابت چیست؟ دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 چیست؟

علائم قند خون نوع 1

علائم معمول که در دیابت نوع 1 ممکن است فرد آن‌ها را تجربه کند، شامل موارد زیر هستند:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • گرسنگی به خصوص بعد از صرف غذا
  • خشکی دهان که ممکن است شدید یا خفیف باشد
  • تاری دید
  • تنفس سنگین و سخت
  • تکرر ادرار
  • دردهای شکمی
  • کاهش وزن بدون دلیل (با وجود اشتهای مناسب و مصرف غذای کافی)
  • احساس خستگی و ضعف بی مورد
  • کاهش هوشیاری و حالت گیجی
  • احساس لرزش و تنفس سریع
  • بوی خاص شبیه بوی میوه از تنفس فرد

این علائم ممکن است همگی در فرد بروز نکند، اما در صورتی که احساس کردید اکثر این علائم را دارید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های مربوط به دیابت را برای شما تجویز کند و تشخیص و درمان بیماری در اسرع وقت صورت گیرد.

حتی میتوانید از آزمایش خون در منزل برای دریافت سریعتر جواب آزمایش استفاده نمایید.

این علائم ممکن است در سنین پایین نیز در فرد دیده شود و به دلیل این که جزو بیماری‌های ارثی نیز ممکن است باشد، بهتر است به علائم بیماری توجه ویژه شود و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

تشخیص بیماری دیابت نوع 1 به راحتی و با اندازه‌گیری میزان قند خون صورت می‌گیرد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد، ممکن است برای یافتن ترکیبات شیمیایی که در نبود انسولین ممکن است در بدن ساخته شوند و گلوکز، برای فرد آزمایش ادرار نیز تجویز کند.

به طور کلی می‌توان گفت هیچ درمان شناخته شده‌ای که به طور کامل بتواند این بیماری را ریشه کن کند تا کنون وجود نداشته است؛ اما با توجه به این که کاهش انسولین در بدن باعث دیابت و بروز علائم قند خون بالا شده است، تزریق انسولین برای این افراد یک درمان کوتاه‌مدت محسوب می‌شود و فرد باید در تمام طول زندگی خود از این نوع درمان استفاده کند.

فرد بیمار باید دائم سطح قند خون خود را چک کند تا بتواند سطح انسولین موجود در خون خود را در محدوده استاندارد نگه دارد. پزشک بر اساس نیاز بیمار، دوز تزریق انسولین و زمان تزریق را به بیمار ارائه می‌دهد و فرد می‌تواند خود تزریق انسولین را بیاموزد و انجام دهد.

دیابت نوع 2 چیست و چه علائمی دارد؟

دیابت نوع 2 محدوده سنی خاصی ندارد و هر کسی ممکن است با توجه به سبک زندگی که دارد به آن مبتلا شود. علائم قند خون بالا در این افراد بسیار ملایم است و همین امر سبب می‌شود تا در بین هر 3 نفر از افرادی که به این بیمار مبتلا هستند، یک نفر از بیماری خود اطلاع نداشته باشد.

در بیماری دیابت، بدن توانایی استفاده از کربوهیدرات‌ها را ندارد و انرژی مورد نیاز خود را نمی‌تواند از این طریق تأمین کند. از این رو باید علائمی که رو به تشدید هستند، سریع تر بررسی بشوند تا با درمان بیماری دیابت، جلوی عوارض ناشی از این بیماری گرفته شود.

قند خون بالا بعد از مدتی می‌تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد، به عنوان مثال، قند اضافی موجود در خون سبب می‌شود تا بیماری‌های قلبی، آسیب‌های عصبی و آسیب به بافت‌های بدن، کاهش بینایی و در نهایت بینایی و … را به همراه داشته باشد. از این رو شناخت علائم بیماری دیابت نوع 2 می‌تواند فرد را برای مراجعه سریع تر و درمان بیماری دیابت راهنمایی کند.

انواع بیماری دیابت

علائم بیماری دیابت نوع 2

اکثر علائمی که دیابت نوع 2 دارد، مشابه دیابت در نوع 1 است. افرادی که به این نوع دیابت مبتلا هستند، در هر سنی ممکن است بدون مشکلات زمینه‌ای و ژنتیکی دچار این مسائل شوند.

این علائم موارد زیر را شامل می‌شود که باید با دقت بررسی شوند تا درمان هر چه سریع تر انجام گیرد.

آزمایش چکاپ کلی بصورت 3 ماه و 6 ماه میتواند در تشخیص بسیاری از بیماری ها و سلامت شما را تضمین نمایددف اگر بدنبال آزمایش چکاپ در منزل هستید اپلیکیشن آوام چی را دیافت نمایید و خیلی ساده از آن استفاده نمایید.

سردرد و خستگی یکی از علائم قند خون

اگر احساس می‌کنید بدون هیچ دلیل خاصی مداوم خسته هستید، یا این که دچار سردرد می‌شوید، باید به بیماری دیابت شک کنید. یکی از مواد مغذی مورد نیاز برای مغز، گلوکز یا قند موجود در خون است که در صورتی که از حالت طبیعی خارج شود، سبب سردرد و تاری دید می‌شود. با توجه به این که بدن برای تأمین انرژی به این ماده نیاز دارد، خستگی و کسالت بی علت نیز می‌تواند ناشی از بیماری دیابت باشد.

تغییر بینایی در فرد یکی از علائم قند خون

یکی از تأثیراتی که بیماری دیابت بر روی بدن می‌گذارد، کاهش بینایی چشم‌ها است. اگر احساس کردید، ناگهان بینایی‌تان عادی شد و تیزبینی را تجربه کردید، خیلی خوشحال نباشید چون نه تنها بینایی شما ترمیم نشده است، بلکه مشکوک به بیماری دیابت نیز هستید. هنگامی که قند خون افزایش می‌یابد، به ناگاه فرد دید بهتری پیدا می‌کند و هنگامی که قند خون پایین آمد، باز هم مشکل بینایی خود را نشان می‌دهد.

تشنگی شدید از علائم قند خون بالا

همان‌طور که گفته شد، علائم بیماری دیابت نوع 2 خفیف است. یکی از اولین علائمی که به سراغ فرد می‌آید، خشکی دهان و تشنگی مداوم است. افزایش اشتها، ادرار مکرر و کاهش و افزایش وزن به صورت غیرعادی از دیگر نشانه‌هایی است که هم‌زمان با تشنگی ممکن است توسط فرد دیده شود. این افراد ممکن است روزی چندین لیوان آب بنوشند و باز هم به سرعت احساس تشنگی کنند. افزایش میزان آب بدن، سبب تکرر ادرار نیز می‌شود و فرد ممکن است در یک ساعت بیش از یک بار نیاز به توالت رفتن داشته باشد.

اختلال عملکرد جنسی از علائم قند خون بالا

افرادی که بیماری دیابت دارند، مشکلات و اختلالات جنسی را تجربه می‌کنند. دیابت ممکن است سبب آسیب به رگ‌های خونی و عصب‌های ناحیه تناسلی شود. به همین علت از دست دادن احساس لذت در زمان ارگاسم از علائمی است که افراد مبتلا به دیابت ممکن است آن را تجربه کنند. درمان بیماری دیابت و کنترل آن می‌تواند عوارض ناشی از آن را کاهش دهد و از پیشرفت بیشتر آن جلوگیری کند.

عفونت‌های مکرر و علائم قند خون

یکی دیگر از علائم بیماری دیابت، عفونت‌های مکرر است. این عفونت‌ها ابتدا از عفونت‌های ساده و رایج دستگاه ادراری شروع می‌شوند و پس از مدتی که بیماری کنترل نشد، ممکن است به عفونت در بخش‌های مختلف بدن منجر شوند.

در افراد دیابتی که بیماری آن‌ها درمان و کنترل نشده است، زخم‌ها به کندی ترمیم می‌شوند و این عامل سبب بروز عفونت‌های شدید در اندام‌ها می‌شود. به طوری که در بخش‌هایی مانند پا، ایجاد زخم ممکن است سبب عفونت شدید شده و پزشک مجبور به قطع پا شود.

خارش‌های شدید یکی از علائم قند خون بالا

از دیگر علائمی که در بیماری دیابت دیده می‌شود، مشکلات پوستی و خشک شدن پوست است. دیابت باعث می‌شود تا گردش خون در بدن دچار اختلال می‌شود، از این رو مشکلاتی مانند خشکی، پوسته پوسته شدن، درد و خارش را بر روی پوست احساس می‌کنند. این افراد بیشتر عوارض ذکر شده را در بخش‌هایی مانند انگشتان دست و پا تجربه می‌کنند. این مشکل معمولاً با مصرف مرطوب کننده تغییر چندانی ندارد و همچنان پابرجاست.

کاهش شنوایی از علائم قند خون

همان‌طور که گفته شد، انرژی و گلوکز مورد نیاز بدن در بیماران دیابتی به خوبی تأمین نمی‌شود. به همین علت، مشکلات متعددی برای اندام‌های مختلف بدن ممکن است ایجاد شود. یکی از علائم قند خون بالا، کم شنوایی است. افرادی که بیماری دیابت دارند اگر به سرعت درمان آن‌ها پیگیری نشود، ممکن است به مرور زمان دچار بیماری‌هایی مانند کم شنوایی شوند. اگر فرد احساس می‌کند، شنوایی او به مرور در حال کم شدن است، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند تا تست خون برای قند خون را انجام دهد.

معمولاً مشکلات دیابت باعث می‌شود تا فرد 30 درصد نسبت به یک فرد عادی بیشتر در معرض آسیب شنوایی قرار گیرد.

درمان بیماری دیابت

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

دیابت دو نوع 1 و 2 دارد که هر کدام به دلایل متنوعی ایجاد می‌شود. این بیماری دارای علائمی مانند احساس خستگی و کسالت بی مورد، عفونت‌های مکرر، مشکلات بینایی و شنوایی، خرو پف و اختلال تنفسی، مشکلات پوستی و خارش، تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، سردرد و تاری دید، اختلال جنسی و … است. ممکن است این علائم در دیابت نوع 2 بسیار خفیف باشد و همین امر سبب می‌شود تا فرد دیرتر به بیماری خود پی ببرد و زمانی از آن مطلع شود که عوارض بیماری با شدت بیشتری خودنمایی می‌کند.

هر چند دیابت یک بیماری است که درمان قطعی ندارد، اما قابل کنترل است و افراد زیادی هستند که به اندازه یک فرد عادی، با این بیماری عمر می‌کنند. تزریق انسولین یکی از روش های درمان بیماری دیابت است که معمولاً تمام افراد مبتلابه دیابت به آن نیاز دارند تا بتوانند قند موجود در خون را به کمک انسولین جذب کرده و به بدن برسانند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]