آزمایش 3 ماه قند خون

آزمایش هموگلوبین A1C، یک آزمایش قند خون بسیار رایج است که برای غربالگری بیماران دیابتی بکار می رود و نشان می دهد بیماران به چه میزان در کنترل بیماری دیابت موفق بوده اند. این آزمایش نشان دهنده میزان گلوکز (قند) همراه با هموگلوبین موجود در خون و میانگین قند خون فرد در 2 تا 3 ماه گذشته است.

باتوجه به نتیجه آزمایش 3 ماه قند خون در صورتی که میزان قند خون در 2 یا 3 ماه گذشته بالا باشد نتیجه این آزمایش نشان دهنده کنترل نا مناسب قند خون و در نتیجه امکان بروز عوارض بیشتر دیابت می باشد. به بیشتر بیماران دیابتی توصیه می شود که در سال سه الی چهار بار، آزمایش هموگلوبین A1C را انجام داده و با پزشک خود درباره روند درمان مشورت نمایند.

تماس با ما :

تماس با پشتیبانی: 7 – 09107500969 (از 8 صبح تا 12 شب)

شماره ثابت :  22126218-021 ( تماس در وقت اداری)

بر اساس پژوهش های  انجام شده اندازه گیری هموگلوبین A1C، دقیق ترین آزمایش برای ارزیابی احتمال بروز عوارض دیابت شامل بیماری های قلبی، چشمی، کلیوی، سکته و آسیب عصبی است.

در افراد غیر دیابتی مقدار هموگلوبین A1C  که با گلوکز ترکیب شده است کمتر از 6 درصد می باشد. در افراد مبتلا به دیابت این درصد بر اساس نحوه کنترل دیابت و قند خون متفاوت است. هموگلوبین A1C  کمتر از 7 درصد بیانگر کنترل دیابت و قند خون می باشد و مقادیر بالای 8 درصد نشان می دهد که بیمار باید در روش درمان دیابت خود تجدید نظر کند. بنابراین هدف از درمان موفق دیابت رساندن مقدار هموگلوبین A1C  به کمتر از 7 درصد می باشد. البته تحقیقات نشان داده اند که کاهش مقدار هموگلوبین A1C به هر میزان باعث کاهش عوارض بلند مدت دیابت خواهد شد و این امر به مقدار هموگلوبین A1C  اولیه بستگی ندارد.

از آن جایی که روش های اندازه گیری هموگلوبین A1C  در آزمایشگاه های مختلف متفاوت است، نتایج این آزمایش نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در یک آزمایشگاه ممکن است نتیجه 6 درصد به عنوان نتیجه طبیعی و در دیگری به عنوان قند خون بالا طلقی شود. بنابراین همیشه با پزشک خود در مورد نتیجه آزمایش هموگلوبین A1C  مشورت کنید و همچنین آگاه باشید که با تعویض ازمایشگاه ممکن است نتیجه آزمایش A1C  نیز تغییر کند. پس همیشه یک آزمایشگاه مشخص را برای انجام این آزمایش در نظر بگیرید.

آزمایش هموگلوبین A1C  را می توان در هر ساعتی از شبانه روز انجام داد و نیازی به ناشتا بودن نیست. همچنین نتیجه این آزمایش ارتباطی با نوع تغذیه و فعالیت بدنی و یا وضعیت روحی فرد در روز آزمایش ندارد؛ ولی اگر فرد دچار هرگونه کسالت یا بیماری بود، بهتر است انجام آزمایش هموگلوبین A1C  را به روز دیگری موکول کند، زیرا این احتمال وجود دارد که آزمایش به طور کاذب بالا برود.

آزمایش 3 ماه قند خون در منزل

آوام چی در جدیدترین خدمات در منزل خود، آزمایش 3 ماه قند خون در منزل را به کاربران خود ارائه کرده است. برای انجام آزمایش A1C در منزل می توانید به اپلیکیشن آوام چی مراجعه و پس از ثبت اطلاعات خود، درخواست آزمایش 3 ماه قند خون ثبت کنید.

اگر هنوز اپلیکیشن آوام چی را برروی گوشی موبایل خود نصب نکرده اید، همین حالا می توانید با کلیک برروی لینک دانلود زیر این اپلیکیشن را دانلود و نصب نمایید. با داشتن اپلیکیشن آوام چی برروی گوشی خود می توانید از امکاناتی همچون داروخانه آنلاین، تست کرونا در منزل، آزمایش خون در منزل، پزشک و خدمات پزشکی در منزل و… بهره ببرید.

دانلود اپلیکیشن آوام چی

سوالات متداول درباره آزمایش 3 ماه قند خون

قندی که در جریان خون وجود دارد تمایل به اتصال به هموگلوبین (هموگلوبین مسئول حمل اکسیژن در خون است) در گلبول قرمز دارد این فرایند گلیکوزیلیشن (glycosylation) نامیده می شود. قند متصل شده به هموگلوبین در طی مدت 120 روز عمر گلبول قرمز همچنان به هموگلوبین باقی می ماند. تحقیقات نشان داده است، هر چه میزان هموگلوبین A1C پائین تر باشد احتمال ابتلا به عوارض بینایی، کلیوی و اعصاب انتهایی در بیماران دیابتی کمتر است.

 تمام افراد مبتلا به دیابت حداقل دو بار در سال باید این آزمایش را انجام دهند. چنانچه تغییری در نحوه درمان بیمار توسط پزشک معالج صورت گیرد و یا چنانجه برای مدتی طولانی مقدار قند خون بیمار بالا باشد دفعات انجام این آزمایش بالا می رود.

انجام آزمایشات روتین اندازه گیری قند خون بوسیله دستگاه های قند سنج توسط خود بیمار، میزان قند خون را در همان زمان آزمایش نشان می دهد این موضوع کمک بزرگی برای انتخاب نوع و مقدار غذا، میزان فعالیت فیزیکی و میزان داروی مورد نیاز بیمار می باشد. همچنین با اندازه گیری های روزانه بیمار متوجه خواهد شد که در چه ساعاتی از شبانه روز قند خونش خیلی بالا یا خیلی پایین است و این می تواند برای تنظیم داروی بیمار، توسط پزشک موثر می باشد. اندازه گیری قند خون بصورت روتین با دستگاه های قند سنج در واقع کنترل قند خون در همان زمان آزمایش است در حالیکه آزمایش هموگلوبین A1C تصویر بهتری از کنترل قند خون در سه ماهه گذشته را به ما نشان می دهد.

برای افراد مبتلا به دیابت میزان هموگلوبین A1C باید کمتر از 7 باشد تحقیقات نشان داده است که هر چه نتیجه آزمایش هموگلوبین A1C به عدد 7 نزدیکتر باشد احتمال ابتلا فرد به عوارض و مشکلات دیابت نظیر ناراحتی ها ی بینایی ،کلیوی، اعصاب کمتر است. نتیجه آزمایش هموگلوبین  A1C با اندازه گیری قند خون روزانه در افرادی که قند خون آن ها بالا است مرتبط است اما در افراد یکه نتیجه آزمایش هموگلوبین A1C آن ها کمتر از 7 باشد. قند خون روزانه اشان (قبل از غذا) در طول سه ماه گذشته بندرت بالای 150 میلیگرم در سی لیتر خواهد بود و از سوی دیگر حداقل قند خون آنها کمتر از 60 تا 70 میلیگرم در سی لیتر نخواهد بود.

اگر بخواهید دیابت را تحت کنترل در آورید لازم است که برنامه غذایی صحیح و منظمی را رعایت کنید، برنامه ورزشی منظمی را دنبال کنید و داروهای خود را بطور منظم با هماهنگی با پزشک معالجتان مصرف کنید. در ضمن اندازه گیری روتین قند خون و مشورت با پزشک از ضروریات است.

آزمایش پاپ اسمیر

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]