انواع آزمایش خون

امروزه افراد می توانند از سلامت جسمی خودشان با انجام انواع آزمایش خون مطلع شوند. در واقع آزمایش خون یکی از مهم‌ ترین آزمایشات لازم برای سنجش سلامت بدن و یا پیش از انجام جراحی ‌های مختلف، مانند جراحی کاشت مو یا جراحی بینی و …، است. از آزمایش تعیین سطوح کلسترول گرفته تا آزمایش شمارش خون، همگی انواع مختلفی از آزمایش خون محسوب می شوند. در برخی موارد، نتایج آزمایش پس از چند دقیقه در دسترس هستند. در سایر موارد، دسترسی به نتایج آزمایش خون، روزها یا هفته ها طول می کشد. آزمایش خون در واقع بررسی پروفایل خونی فرد است. این آزمایش در آزمایشگاه‌ های مجهز و تخصصی با استفاده از نمونه‌ های خونی تهیه شده از افراد انجام می‌ گیرد. در این آزمایش عوامل بسیاری مورد بررسی قرار می ‌گیرند. با بررسی نشانگر‌ های خونی مختلف، می ‌توان به بررسی عملکرد اندام ‌های مختلف بدن مانند کبد، کلیه، تیروئید و قلب پرداخت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09107500969 و 09107500967 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

همچنین با آزمایش خون می ‌توان به وجود بسیاری از عوامل عفونی و اختلالات ژنتیکی پی برد. در حالت کلی با انجام آزمایش خون وضعیت سلامت بدن مورد بررسی قرار می‌ گیرد. اگر به صورت تخصصی به انواع آزمایش خون نگاه کنید، متوجه خواهید شد که نمونه خون شما رازهای زیادی از سلامتی بدن شما را فاش خواهد کرد. بنبابراین با انجام آزمایش در طول یک سال می توانید از وضعیت سلامت بدن خود مطلع شوید، همچنین می توان یک رژیم غذایی مناسب با توجه به کمبود ها و پرهیزهای غذایی که دارید، برنامه ریزی کرد. پس از انجام آزمایش خون و بررسی آن توسط آزمایشگاه، نتایج طی چند روز به بیمار ارائه می‌ شود. گزارش آزمایش خون و تفسیر آن برای فرد بسیار اهمیت دارد. در این گزارش از علائم و نشانه ‌های اختصاری و تخصصی برای عوامل و فاکتورهای خونی استفاده می ‌شود که پزشک قادر است آن ‌ها را تفسیر کند.

آزمایش خون در منزل

انواع آزمایش خون

معمولاً توصیه پزشکان این است که حداقل سالی یک بار آزمایش خون کلی برای بررسی وضعیت سلامتی انجام داده شود. اما اکثر افراد به دلایل مختلف در انجام آن کوتاهی می کنند که از مهم ترین دلیل آن می توان به داشتن مشغله کاری زیاد و نبودن وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه ها می باشد. امکان انجام آزمایش خون در منزل به کمک شما آمده و دیگر نیازی نیست برای رفتن به آزمایشگاه ها از کار و زندگیتان بزنید و در ترافیک های شهری و صف آزمایشگاه ها وقتتان تلف شود. شما عزیزان می توانید به راحتی در منزل خود نشسته و در هر زمان اقدام به درخواست دریافت خدمات آزمایش خون کنید، آوام چی یکی از معتبر ترین شرکت های ارائه دهنده خدمات پزشکی امکان درخواست آزمایش خون در منزل، آزمایش تست کرونا در منزل و… را برای شما عزیزان فراهم کرده است. تیم پزشکی آوام چی با مجهز ترین تجهیزات پزشکی به منزل شما آمده و نمونه گیری مربوطه را انجام می دهد و آن را به آزمایشگاه فرستاده و در کمترین فرصت نتیجه آزمایش را به اطلاع شما می رساند. برای دریافت خدمات پزشکی آوام چی می توانید اپلیکیشن آوام چی را در گوشی خود نصب نموده، اطلاعات خود را وارد کنید سپس می توانید در زمان نیاز خدمات مورد نظر خود را با بالا ترین کیفیت ارائه دریافت کنید.

انواع آزمایش های خون روتین

برخی از فاکتورهای خونی هستند که در هر بار چکاپ بیمار مورد بررسی قرار می‌ گیرند. از این دسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایش کامل سلول‌ های خونی (Complete Blood Count) یا (CBC)
  • آزمایش بیوشیمی خون
  • آزمایش تیروئید
  • آزمایش عناصر معدنی مانند آهن

از سوی دیگر برخی از آزمایش‌ ها هستند که به صورت روتین انجام نمی ‌شوند و با توصیه پزشک و در شرایط خاص انجام می ‌گیرند:

  • بررسی آنزیم ‌هایی که شناساگر برخی از اختلالات و بیماری‌ ها هستند. به عنوان مثال، برخی آنزیم‌ ها در بیماری‌ های کبدی، سرطان‌ ها و بیماری ‌های قلبی و عروقی شاخصی برای شناسایی بیماری هستند.
  • بیماری ‌های آمیزشی (Sexually Transmitted Disease) یا (STD)

چرا باید آزمایش خون بدهیم

برخی آزمایش هایی که نیاز به ناشتا بودن دارند

رعایت ناشتا بودن طی یک زمان مشخص برای انجام بعضی آزمایش خون ها از جمله آزماش کلسترول، آزمایش قند خون، آزمایش عملکرد کبد، آزمایش عملکرد کلیه ها، آزمایش بیوشیمی خون، تست گلوکوز الزامی است. چرا که هر چیزی که می‌ خوریم و می ‌نوشیم شامل ویتامین، پروتئین و دیگر مواد مغذی است که می ‌تواند سطح این ترکیبات را در خون به مدت چند ساعت افزایش دهند و باعث تغییر در نتیجه آزمایش شوند.

برگرفته از سایت wikipedia

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]