زگیل تناسلی چیست

در دنیای امروزی روابط جنسی، به یکی از روابط غیرقابل انکار میان افراد تبدیل شده است، درواقع این روابط نوعی نیاز برای همه انسان می باشد. اما اگر به امن بودن آن توجهی نشود ممکن است عواقبی حتی ناگوار (بیماری ایدز) درپی داشته باشد! یکی از مهمترین نتایج برقراری روابط جنسی نا ایمن، زگیل های تناسلی می باشند.

زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی (genital warts) یکی از شایع ترین بیماری های پوستی و عفونی است که گروه بیماری های آمیزشی (STD) قرار می گیرند. این بیماری پوستی و عفونی در اثر تماس مستقیم پوست یک فرد سالم با پوست یک فرد آلوده و از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می شود.

از آنجایی که این بیماری از شدت سرایت بالایی برخوردار است، معمولاً با اولین تماس جنسی به سرعت به بدن فرد سالم منتقل خواهد شد و به دنبال آن زائده هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود خواهد آمد.

درواقع زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که عامل اصلی به وجود آورنده ی آن نوعی ویروس دارای DNA با نام HPV یل پاپیلومای انسانی می باشد. همانطور که گفتیم این ویرس از راه تماس مستقیم پوستی و عمدتاً بر اثر ارتباطات جنسی بین افراد منتقل می شود.

با تغییر الگوها و عادات جنسی افراد در جوامع امروزی، متاسفانه سن شیوع این بیماری بسیار کاهش یافته و به مرز 12 سال رسیده است! میزان شیوع این بیماری در مردان و زنان به یک اندازه است و در فاصله ی سال های 12 تا 35 زندگی که افراد معمولا از نظر جنسی فعال هستند احتمال ابتلا به این بیماری بسیار افزایش می ‌یابد. بهترین راه پیشگیری از این بیماری، خرید واکسن گارداسیل یا واکسن زگیل تناسلی است که علاوه بر ویروس HPV، از ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می ‌کند.

ویروس HPV در سه قسمت مختلف بدن که دارای بیشترین درگیری در روابط جنسی هستند، می تواند باعث ظهور زگیل تناسلی شود:

  1. زگیل ناحیه تناسلی که از طریق ارتباطات واژینال منتقل می شود.
  2. زگیل ناحیه مقعد که بر اثر ارتباط جنسی مقعدی بوجود می آید.
  3. زگیل تناسلی در دهان، زبان، لب ها، گلو که ناشی از ارتباط جنسی دهانی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09107500969 و 09107500967 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

آزمایش HPV در منزل: 700 هزار تومان

آزمایش پاپ اسمیر در منزل: 150 هزار تومان

آزمایش HPV و پاپ اسمیر در منزل: 815 هزار تومان

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

بیماری زگیل تناسلی با علائم و نشانه‌ های واضح و مشخصی همراه است که بسیاری از آن ها به سادگی توسط خود فرد قابل تشخیص هستند. البته در برخی موارد این زائده‌ها درون نواحی داخلی دستگاه تناسلی (درون واژن یا دهانه ی رحم) به وجود می ‌آیند و با علائم خاصی هم همراه نیستند، در چنین شرایطی تشخیص این بیماری کار آسانی نیست و به بررسی‌ های پزشکی نیاز دارد. بیشتر افراد زمانی به وجود این بیماری در بدن خود پی می برند که با علائم و نشانه ‌های ظاهری آن برخورد می ‌کنند. اما تشخیص زگیل تناسلی در مردان راحت تر است.

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان به شرح زیر می باشد:

  • وجود زائده های برجسته، سفت و توپر گوشتی شکل در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد به شکل تک زگیل‌ هایی پراکنده و ریز و یا برآمدگی های بزرگ تر به شکل خوشه ‌ای و متمرکز هستند.
  • رنگ زگیل‌ های تناسلی غالبا به رنگ پوست است ولی در برخی موارد ممکن است تیره تر یا روشن تر از رنگ پوست فرد باشد.
  • در افرادی که رابطه ی جنسی دهانی داشته ‌اند این زائده ‌ها ممکن است در اطراف نواحی دهان، زبان، لب ها و گلو ایجاد شده باشد.
  • احساس خارش و سوزش در محل زگیل‌ ها
  • وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل‌ های تناسلی
  • اگر زائده‌ ه‍ا در مسیر مجاری ادراری قرار گرفته باشند می ‌توانند باعث ایجاد خونریزی، بروز درد و انسداد مجاری ادراری شوند.

با نصب اپلیکیشن آوام چی و ورود به این سامانه می توانید در خواست انجام آزمایش زگیل تناسلی در منزل خود داشته باشید!

نحوه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

برای تشخیص بیماری، پزشک ابتدا یک معاینه روتین و ساده انجام می ‌دهد و با معاینه ی ظاهری فرد این زائده‌ ها را بررسی می ‌کند. زگیل های تناسلی ظاهر و علائم مشخصی دارند و به سادگی قابل تشخیص هستند. اگر علائم زگیل‌ آلت تناسلی در بدن فرد وجود نداشت حسب مورد، پزشک قسمت های پنهان و داخلی دستگاه تناسلی و مقعد را به وسیله دستگاه مورد بررسی قرار می دهد. چون گاهی زگیل ها در نواحی داخلی مثل دهانه ی رحم و درون واژن رشد می‌کنند، از این رو به راحتی قابل مشاهده نیستند.

در صورتی که احتمال ابتلای فرد به ویروس HPV و یا سایر عفونت های ناشی از آن وجود داشته باشد پزشک از روش های دیگری برای تشخیص ویروس در بدن فرد استفاده می کند.

این روش ها شامل دو روش زیر می باشد:

تست پاپ اسمیر

برای تشخیص ویروس عامل زگیل تناسلی و بررسی خطرات احتمالی آن به زنان بالای 35 سال توصیه می شود که حداقل سالیانه یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند.این تست فقط مختص خانم هاست و با نمونه برداری مختصری از سلول های دهانه ی رحم و واژن ی توان یک بررسی دقیق پیرامون این بیماری و تبعات آن انجام داد. همچنین تست پاپ اسمیر بسیاری از عفونت ها و سرطان هایی که دستگاه تناسلی زنان را درگیر خود می کند را به خوبی نشان می دهد. در این روش دهانه ی رحم به وسیله ی دستگاهی به نام اسپکولوم به آرامی باز می شود و سپس با یک برس استریل از سلول های دیواره ی رحم و واژن نمونه برداری های لازم را انجام می دهند.

آزمایش خون برای تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص نوع زگیل های تناسلی و وجود ویروس HPV در بدن فرد علاوه بر انجام تست پاپ اسمیر که روشی مخصوص خانم می باشد، روشی با نام روش مولکولی وجود دارد که هم برای خانم ها و هم برای آقایان قابل استفاده است. میزان حساسیت و دقت این روش بسیار بالاست و می‌تواند به طور دقیق مشخص کند که آیا شخص به ویروس HPV مبتلا است یا خیر ؟

یکی از راه های انجام روش مولکولی انجام روش ژنوتایپینگ است که به وسیله ی آن ژن HPV را توالی یابی می کنند و از این طریق به این مساله که آیا فرد به ویروس آلوده است یا خیر پی می برند.

همچنین برای تشخیص HPV روش دیگری هم با نام REAL TIME PCR وجود دارد که در آن ژن مورد نظر بیش از هزاران بار مورد تکثیر قرار می گیرد و سپس نتایج حاصل از آن را روی دستگاه آنالیز میکنند.

لیست مراکز تصویربرداری

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]